Hur får man poäng på en tävling? Vad är det som bedöms? Visste du att den som kommer först i mål kanske egentligen hamnar på 30:e plats när poängberäkningen gjort sitt? Varför räknas viss poäng alltid bort på tävlingar för alla piloter i resultatlistan? Dessa och några fler frågor skall jag försöka svara på i detta kapitel som handlar om scoring, eller på svenska: poängberäkning på tävling.
Svenska tävlingar regleras i grunden av ett regelverk som finns på SSFF hemsida, och de internationella reglerna FAI section 7b. Regelbrott bestraffas med poängavdrag eller diskning. Om man skulle läsa igenom regelverket så förstår man ändå inte helt, hur själva poängberäkningen går till.
På en comp-utbildning går man igenom hur en tävling går till och vad man ska tänka på. Även lite regler.
Fokus är till stor del säkerhet, och är en bra förberedelse inför tävling. Det finns tävlingstränare i många klubbar och kontinuerligt utbildningar.
På computbildningarna så går man inte så djupt in i hur poängen beräknas. Även om det är på just en computbildning som man verkligen får grunden i hur en tävling går till egentligen.
Presentation och lite historik
Jag heter Emanuel Brodin, och har flugit sedan 1998 då jag tog min licens i Åre.
Året efter så arrangerade min hemmaklubb, Norrsken Häng och Skärmflygklubb, det sista SM:et som arrangerats i Sverige, nämligen i Kittelfjäll, och jag var med och hjälpte till med allt möjligt där man kunde göra nytta. På den veckan träffade jag fantastiskt mycket trevligt och kunnigt folk och lärde mig oerhört mycket. Jag tyckte genast tävling verkade vara kul.
GPS-instrument var inte med på skärmflygtävlingar ännu, utan det var istället karta, kompass och kamera som gällde. När piloten kom till en waypoint så skulle man sikta med sin kamera ner på det aktuella huset/kyrkan/berget eller något annat som var bestämt att man skulle fota. När hela banan flugits så lämnade man in sin lilla fotorulle (med 24 eller 37 bilder på). Sen var det bara att köra ett gäng fotorullar till en fotograf och framkalla bilderna och granska att piloterna hade klarat vändpunkterna, eller inte. Inte så lätt att bedöma kanske, med suddiga bilder kanske tagna i turbulent luft med en liten pocketkamera och darriga frusna händer från 2000 meters höjd. När man landat så skulle man orientera sig för att kunna sätta en nål på en karta i huvudkvarteret på stället.
Ni kan ju tänka er hur livat det var ibland efter målgång, eller på kvällen när man tittade på stora kartan full med nålar/namn. Ofta högljudda protester som ”NEJ ALDRIG, där kan ju inte du ha landat för jag flög ju längre än dig…”
Räddningen hette GPS. Global Positioning System.
GAP – vad betyder det?
GAP är själva poängberäkningsformlerna. Jästen i poängdegen.
Slutet av förra årtusendet kom slutligen GPS möjligheter inom skärmflyget också när det kalla kriget började blekna och Stormakterna slutade sända störningssignaler från sina satelliter.
Tre skärmflygpiloter (inte svenska) diskuterade hur man kunde utnyttja dessa möjligheter på våra skärmflygtävlingar. De kom fram till en samling matematiska formler som skulle belöna den bästa piloten, och de kallade formelsamlingen för GAP.
De tre piloterna hette Gerolf Heinrich (G), Angelo Crapanzano (A) och Paul Mollison (P) Man ville belöna den skickligaste piloten.
Vad är då en skicklig pilot?
Det kommer vi in på lite senare, men det är hel del egenskaper man vill försöka bedöma genom GAP. Först lite mer Svensk historia.
…mer tävling i Sverige
2001 kom GPS-verifikation in i våra sverigecuper och svenska mästerskap. Jonas Svedberg var en av dem som införde detta till Sverige.
Det innebar nya utmaningar av ett annat slag. Hur skulle GPS punkterna utnyttjas i en tävling? Det var ungefär då jag började tävla och hade en GPS som hette Garmin 12, och som hade så litet minne så man fick inte ta för lång tid på sig för då tog minnet slut helt enkelt. Man fick försöka manuellt knappa runt, ibland på låg höjd. Batterier som tog slut, ja du förstår. Men definitivt enklare på massor med sätt.
Det fanns flera SverigeCuper som då arrangerades av klubbar runtomkring i landet. Branäs, Mälarcupen, Åre, Åsele, Gargnäs, och fler ställen som jag inte kommer ihåg namnet på. Det var cuper som återkom varje år, och väldigt lärorikt som sagt att flyga med folk från hela landet.
Jag förstod på de som satt med poängsättningen att det var komplicerat på något sätt. Flera av dessa poängsättargubbarna jobbade vanligtvis med programmering och de verkade ha nytta av dessa kunskaper på poängberäkningen också. Janne Järnesjö (nuförtiden den som ideellt driver Svenska Fridistansligan med Stefan Rolén på XContest) var en av dem som poängberäknade på bl a mälarcuperna.
När poängberäknaren fick fram ett resultat så var det som magi. Alla piloter undrade hur de hamnat och ja, man kunde nästan aldrig gissa utan det var väldiga omkastningar i resultatlistan. Beräkningen var som magisk på nåt vis.
2014 blev jag inhoppare som poängansvarig till Kittelfjälltävlingen och försökte lära mig den ädla konsten. Japp, det var komplicerat tyckte jag. Det som var mest komplicerat var att få in alla tävlandes GPS-tracklogs in i datorn, då alla flyginstrument hade olika kablar och drivrutiner. Även somliga kablar hade egna drivrutiner (!) Men det började bli enklare och enklare.
Det har nu hänt kanonmycket på flyg-instrumentfronten. Det som var så komplicerat 2014 är 2021 ännu mycket enklare. Man behöver ju inte ens ett flyginstrument utan kan flyga med en app på sin mobiltelefon. Tracklogen tankas automatiskt in på XContest, och det finns definitivt små saker som underlättar poängberäkningsuppgiften. Man kan livelogga med andra instrument också, och man kan i princip maila sin tracklog till den som poängberäknar. Så några kablar behövs inte alltid längre, framförallt inte på en klubbtävling.
Det har också blivit färre och färre tävlingar, och senaste åren har det varit Kittelfjäll som haft Sverigecup. Många har åkt ner till kontinenten för att vara med på riktigt fina, stora och roliga tävlingar. SM har inte arrangerats i Sverige på 20 år utan det har varit utomlands på olika ställen, på gott och ont kanske, men visst finns betydligt vädersäkrare ställen än Sverige, som är grönt av en anledning.
Jag har dock mest flugit i Sverige och tycker faktiskt det går riktigt bra, även att tävla här.
Men vem ÄR då den bäste piloten på en tävling?
Som jag nämnde belönar GAP inte bara den snabbaste piloten utan ger poäng för många fler prestationer på en tävling.
Rätt eller fel? Ja, det är en annan debatt i ett annat forum, men så ser det ut i alla fall.
Vad är det då som belönas?
3 tävlingar i en
Man kan säga att det är minst 3 tävlingar i en skärmflygtävling. Snabbaste piloten är bara en del.
Om längdskidåkarna Petter Northug och vår svenske Anders Södergren hade varit skärmflygare istället för längdskidåkare så hade troligen aldrig Northug vunnit någonting. Anders Södergren hade vunnit många av sina lopp.
Om det är någon som missat Northug och Södergren kan vi nämna att Northug var grymt snabb och om han orkade hänga med i rygg hela vägen i loppet så spurtade han förbi de flesta på upploppet, medans Södergren hade liksom bara en växel och gjorde ofta grovjobbet och slutade ofta 3-4-5:a.
På en skärmflygtävling är 1000 poäng det maximala antalet poäng man kan få på ett heat eller task eller en uppgift som man kan säga på svenska.
Därför kan man säga att det är 3 tävlingar i en och samma tävling.
1 Distans poäng, som är rätt logisk, där man får mer och mer poäng, ju längre man flyger längs banan. jämnt fördelat över banan
Flyger man i mål så får man maximala antalet distanspoäng.
2. Sen har vi Tids poäng, där man startar tidtagningen vid en waypoint som benäms ”start of speedsection” eller SSS och tidtagningen avslutas med en waypoint som heter ”end of speedsection” eller ESS. Ofta är ESS samma waypoint som målet, men ESS har en större radie. Snabbaste tiden får mest poäng och sedan fördelas poängen enligt en formel med nedstigande kurva, där man såsmåningom har ett slut på fördelning av poängen, och är man alltså mycket långsammare än segraren men ändå flyger imål så kan man alltså ändå få 0 poäng i tidspoäng. Formeln ändras ibland men har senaste åren varit ungefär så att om vinnaren flyger på 1 timme så slutar man dela ut tidspoäng efter 2 timmar. Den som kommer i mål efter 2 timmar ska kunna flyga lugnt och säkert hela vägen till mål utan stress. Han får ändå inga fler poäng i sitt heat, än just distanspoängen.
3. Leading poäng är den luriga poängen att förstå av namnet. Jörg Ewald som arbetar med GAP internationellt, har uttryckt att ett bättre namn skulle vara ”early bird- points”, alltså poängen premierar den som drar iväg i ledning tidigt i racet. Det är till viss del poäng som delas ut till den som leder racet, men den fördelas på rätt många piloter och mest från början av racet och mindre mot slutet. Dessutom är det strikt i en rak linje efter kortaste sträckan längs banan. Det betyder också att man kan bomba ut efter att ha flugit en del av banan, och ändå få leading-poäng. Det betyder också att man kan ligga några hundra meter bakom ledaren och i princip få lika många leading-poäng som denne (inte så mycket som skiljer faktiskt). Av möjliga 1000 poäng som fördelas, är leading poäng maximalt 162 poäng.
Fördelningen mellan hur poängen utdelas mellan dessa 3 tävlingar eller delar av totalpoängen, kan ni se i rutan på bilden, där det en dag när 15% av piloterna flyger i mål bedöms som svår och då premieras distansen mer än om 85% av piloterna flyger i mål, då tidspoängen premieras mer, och även leading points till viss del.
Det betyder att när vi ser en tävling som livetrack, så tycker vi det är jättespännande, och jublar när piloterna flugit i mål för vi tror vi vet resultatet, medan i själva verket så kan det vara så tajt att den som flög över mållinjen först, kommer på 10:e eller 20:e plats. Man får helt enkelt vänta tills poängberäkningen kommit för att få ett resultat.
Bara för att komplicera till det lite, så kan man få poäng som heter arriving poäng, till den som kommer i mål först. Ibland kan man också dela ut departure poäng (vanligare på hängflygtävlingar där man har olika start tidszoner) till de som startar först. I Sverige ges sällan dessa saker poäng, men möjligen vill man premiera den som startar först om det är ogynnsamt, för att det inte skall bli trångt runt starten senare. Ja, det är i alla fall upp till arrangören att bestämma detta.
Det ger hur som helst inte mycket poäng, av de 1000 totalpoängen, men ibland ingår det. Nästan som leading poäng. Om det finns arrivalpoäng t ex, skall tydligt framgå på taskbriefing innan racet startar.
Dessa poäng tas av andra poäng, för vinnaren kan aldrig få mer än totalt 1000 poäng.
Hur fördelningen sker med poängen i de ”3 olika tävlingarna”, och även hur mycket poäng du får själv, beror inte bara på hur du flyger, utan också på hur andra piloter flyger.
Såååå hur ska man då flyga för att få så många poäng som möjligt?
Ja, teoretiskt sett så ska man vinna alla de 3 tävlingarna. Som ni nu förstått så kan man ändå vinna utan att vinna alla de 3 tävlingarna.
Om vi kollar lite närmare på de 3 delarna;
Distansdelen= Flyga så långt som möjligt, längre än alla andra, helst i mål. Tidsdelen= Flyga speedsection så snabbt som möjligt, snabbare än alla andra, alltså korsa mållinjen först. Fördelningen av poängen är sådan att fler poäng skiljer i toppen av fältet, alltså 1 minut skillnad mellan 1:an och 2:an ger mer poängskillnad än 1 minut som skiljer, t ex han som glider in som 20:e pilot och den som glider in ytterligare en minut senare som 21:a.
Leading delen= där fördelas poängen mer i början av tävlingen. Det betalas mer av GAP att leda från början än mot slutet. Det betyder att man får inte bomma starten, utan man måste hänga med från början och ligga i täten just från början. Det är GPS punkter vid en viss tidpunkt som räknas, det betyder alltså att vägvalet kommer att ha betydelse. ” gäng skärmflygtävlande väljer 2 olika vägar: Om gäng 1 tar en omväg mot en vändpunkt för de flyger en jättefin molngata som ligger i en stor halvcirkel, Och gäng 2 flyger den rakaste vägen, och båda gängen kommer fram samtidigt, så kommer de som flög den rakaste vägen alltså gäng 2, att ha kammat in de flesta leading poängen fastän de kommer fram till vändpunkten samtidigt.
Med leading points var det ju meningen att den som ligger bakom och låter andra få dra i täten inte ska belönas, eller hur? Northug och Södergren som vi nämnde innan. Nu är det så att i praktiken så skiljer det väldigt liiite i leading points att ligga 50 eller 100 meter bakom ledaren, så lite att det är marginellt faktiskt. Den risken att ligga lite före, men risken att bomba ur eller missa en blåsa gör att det kanske inte riktigt är värt risken.
Ska man vinna tävlingar ska man vara jämn i toppen, och placera sig hyfsat bra varje tävlingsdag, det är det som betalar sig med GAP systemet skulle jag säga. Och då är det kanske inte värt jättemycket att ligga alldeles längst framme och dra hela fältet. MEN det är snyggt absolut. Stilpoäng, absolut, men det ger inga poäng i GAP.
Hur ”bra” tävlingsdagen är påverkar också poängen
Ja, som ni ibland kanske märkt på en tävling så får vinnaren får INTE alltid 1000 poäng.
Hur många poäng man får på en skärmflygtävling beror dels på hur man flyger själv, men också på hur de andra piloterna flyger.
Inte nog med det, utan det beror också på hur bra eller dålig flygdagen är. Hur kan GAP veta detta då?
Hur bra en dag är baseras på en hel del parametrar som vi ser på bilden.
Vem är det som bestämmer dessa parametrar? Jo, vi som har hand om poängsättningen. De bestäms just innan start av tävlingen, sedan är den fastslagen för hela tävlingen.
Det bestäms i regelverket om vi t ex arrangerar en SverigeCup som då måste gå att jämföra olika SC-tävlingar med varandra och alltså vara samma parametrar
Bry er inte om just dessa siffror så mycket, utan se dem som exempel bara. Kolla alltid upp färska siffror i reglerna om ni arrangerar en Sverigecuptävling.
Vi ska nu bara gå igenom vad termerna betyder.
Nominell launch; En viss procent av piloterna som står vid start måste starta annars devalveras tasken och poängen. OM t ex hälften av fältet tycker att det blåser för mycket, eller det är på väg in ett otäckt åskmoln eller något annat som gör att de väljer att inte starta för sin egen säkerhets skull, då skall poängen i just det racet inte räknas lika mycket som om alla piloter startar, eller 90% av piloterna eller vad man nu sätter för parameter i GAP. Det är nominell launch.
Därför blir det viktigt att efter tävlingen knappa in varför piloterna ej startade då det har stor betydelse om en pilot är sjuk jämfört med om hen väljer att inte starta pg a flygförhållandena inte är bra. Vi återkommer till detta i det praktiska momentet.
Minimi distans; Säkerhetsparameter. Den finns för att inte piloter skall vara frestade att flyga farligt lågt nära träd för att få ut så mycket distans som möjligt. Med minimidistans på t ex 7 km så får man 7 km bara man startar, och kan i lugn och ro starta och flyga ner till stora officiella landningen och få 7 km distanspoäng. En säkerhetsparameter.
Nominell distans; så lång tasken måste vara för att ge max 1000 poäng till vinnaren, är den inte t ex 30 km så devalveras tasken och kan aldrig ge 1000 p till vinnaren.
Nominell tid; Så lång tid som vinnaren minst måste flyga för att kunna ha chansen att få 1000 poäng
Nominal goal; antal piloter i mål annars ej 1000 poäng
Score back time; ifall tasken blir avbruten t ex åskväder kommer in i banan. Då får man poäng till sin GPS punkt vid klockslaget för avbruten task minus scoreback time, sedan ett glidtal på 1:4 fram till backen, eller egentligen målets höjd.
FTV – det är inte helt kört om man bombar en dag
Det är också så att man kan chansa lite. Det belönar sig faktiskt ibland, till en viss gräns, om man bara får räkna bort det där taskiga heatet, om man skulle råka bomba ur.
FTV – Fixed Total Validity.
Kort förklarat så sätter man en procentsats t ex FTV=30%. Vilken procentsats bestäms innan tävlingen, precis som de andra parametrarna.
Det innebär då att 30% av din sämsta poäng dras bort jämfört med alla andra piloters prestation. Du räknar enbart med din bästa prestation alltså. Låter ju jättebra, men är lite förvirrande i mindre tävlingar tycker även jag.
Task 1 vanns av piloten på den översta raden, han fick också 1000 poäng där. I task 3 så landade han efter 2 mil eller nåt sånt och fick 187 poäng som strukits över helt, det är FTV som gjort att det strukits, och i task 2 så fick han 929 poäng och kom faktiskt 2:a, men det drog FTV av så han fick 700,4 poäng. Totalt har 30 procent av hans sämsta poäng dragits bort.
Kan verka förvirrande, då det finns överstruken poäng i poängpresentationen och piloterna frågar er varför poäng strukits bort, om man är straffad på något sätt? Nej, snarare är tanken tvärtom att man drar bort denna pilots sämsta prestation helt enkelt.
Detta är framförallt bra på ett långt VM eller en annan tävling som håller på i 2 veckor där en toppilot bombar första dagen. Då är det kört, men med FTV factor på 30% så dras 30% av det sämsta resultatet bort och efter 4-5 heat så kan den som bombade första dagen vara med i toppen igen om han flugit jättebra på de andra heaten, för han får räkna bort den första där han bombade.
Detta har ingen eller väldigt liten betydelse för en 1 eller 2 dagars tävling i en SverigeCup eller klubbtävling.
Här hittar du ett rejält PDF dokument om du vill djupdyka om CIVL GAP