Jag har flugit skärm i snart 30 år, och 20 av dem med paramotor. PM- flygning är ett enkelt sätt att få mycket flygtid. Nu har jag även lyxen att ha ett eget flygfält utanför dörren. Med bara fem minuters förberedelser så är jag i luften.

Text och bild: Niklas Sandgren

Mycket har hänt under årens lopp. De första maskinerna vi hade byggde vi så gott som själva. De var tunga och opålitliga. Det hände nästan alltid något när man var ute och flög. I dag så är det betydligt enklare att flyga PM. Skärmarna har blivit riktigt bra. Lättstartade, snabba och säkrare. Motorerna är också betydligt lättare, i dag finns det maskiner som väger under 20 kg.

Den som vill börja flyga PM bör ta sig en funderare på hur och vad man vill flyga. Motorstorleken bör anpassas efter vilken typ av skärm man vill flyga med. Är det XC och cruising som lockar mest så räcker det med en mindre motor. Från 80 kubik och 55kg i tryck räcker långt. En liten motor är tystare och förbrukar mindre bränsle. Framförallt är den lättare att  hantera på marken eftersom den väger mindre

Vill man flyga mer avancerat med mindre skärmar som till exempel slalomskärmar så behövs mer kraft. Mer kraft i motorn innebär också mer vikt. Väljer man en större propeller så får man oxå mer tryck. Vanligt är 120-125 cm propeller, men upp till 140 cm fungera bra.

Att dra i väg på en tur  över Österlen när vinden är lugn i skymning eller gryning är ofta en fantastiskt vacker upplevelse. Rekommenderas!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here