Stockholmstrakten är ganska platt och vill man flyga på höjd är det vinsch som gäller. Det finns några ställen att hanga på men det krävs is på många av hangen för säkra landningar. Vill man träna på marken och backglida har vi det däremot rätt bra här i stan och nästan alla vindriktningar funkar. Lennart Karlsson i Fenix (LEK) har en ganska komplett beskrivning av flygställen på sin hemsida http://www.lekstugan.st

Här följer en överblick över de vanligaste ställena vi hänger på och en kort beskrivning av respektive plats egenskaper och lämpliga vindförhållanden. Samtliga platser går att nå med kollektivtrafiken.

Gärdet

Plats: https://w3w.co/perfekt.lindring.ljuv

Vind: Alla vindriktningar.

SL: Tunnelbana linje 13 till Gärdet

Balansering på Gärdet en höstdag. Foto: Ulf Bemm

Gärdet är ett balanseringsställe som även kan bjuda på små skutt. Det är inte helt platt, och vid Kampementsbadet i den nordliga änden kan det bjudas på förvånansvärt bra hang vid sydlig vind, trots att höjdskillnaden inte är särskilt stor. Gärdet ligger ju “mitt i stan” och således är det sällan laminär vind, så det utmanar en smula. Dessutom är det ett populärt promenadstråk för både människor och hästar vilket kan ge bra reklam för sporten men läge att se upp var man lägger ner skärmen!

Granholmstoppen

https://w3w.co/kandidat.tappa.teori

Vind: NV-NO

SL: Tunnelbana linje 10 till Tensta

Granholmstoppen i vinterskrud. Foto: Björn Kvist

Granholmstoppen är nog den mest använda backen i Stockholm. En fin kulle med runt 30 m fallhöjd. Det är gott om taggbuskar om man hamnar fel, och det kan vara utmanande på NV-starten ifall man inte får en hyfsad start. Även här är det hangbart, men endast på nordlig vind och det behöver vara ganska starkt för att det ska bära. Stor öppen yta framför starten gör att vinden ofta är hyfsat jämn. Framtiden för Granholmstoppen är osäker eftersom det kommer byggas en begravningsplats vid kullen.

Albybacken

https://w3w.co/hypotermisk.samtal.elev

Vind: O-ONO

SL: Buss 873 från Gullmarsplan till Nyfors

Landningsfältet med backen i bakgrunden. Foto: Björn Kvist

En liten skidbacke i Tyresö, där det går att få till bra backglidning vid rätt vind. Men det är litet känsligt för riktning, och vid vind starkare än 3 m/s blir det turbulent om det är snett. Fin och stor landning nedanför med bra möjligheter för markhantering. Sommartid är det ett populärt ställe för vandrare och andra besökare som gärna håller till på de öppna ytorna, så det är läge att se upp. Å andra sidan finns det ett öppet café intill landningen, och det är gott om parkeringsplatser!

Uttran

https://w3w.co/puls.korsningar.trattar

Vind: SV-SO

SL: Pendeltåg linje 40 till Tumba och sedan buss 725 till Sandstuguvägen

Uttran. Grundkurs i Skolbacken. Foto: Björn Kvist

Ett grustag i Tumbatrakten med breda möjligheter för flyg! Finns tre huvudsakliga starter

  1. Höga starten, från parkeringen, ca 30 m fallhöjd. Funkar i SV-SO Kan gå att hanga en smula.
  2. Mellanstarten: till höger om höga starten. Litet flackare och kanske en smula enklare för mindre erfarna piloter. Får inte vara mycket väst i vinden här. Fallhöjd ca 20-25 m
  3. Skolbacken: En superbra start med gradvis ökande lutning där nybörjare kan mata massor av starter under en dag. Fallhöjd ca 10 m. S-SV.

Man kan parkera både nedanför backen och precis intill höga starten. Det byggs en del ovanför, så det finns för närvarande en del staket som i någon mån begränsar.

Hamra grustag

https://w3w.co/granulering.grusar.mjuknat

Vind: NV

SL: Pendeltåg linje 40 till Tullinge och sedan buss 721 till Brantbrinks IP

Hamra Grustag med många i backen. Foto: Björn Kvist

I Tullinge ligger ett av Sveriges bästa ställen för nybörjare. Faktiskt ett superställe för alla nivåer av piloter! En ganska svag sluttning i ett sandtag där man kan välja på vilken höjd man startar, och det blir nästan aldrig särskilt högt över marken fast flygen kan bli långa. I rejäl vind går det även att hanga vid start från toppen! Gott om plats för start och landning. Går lätt att lägga ut 10 skärmar i bredd!

Lövsta

https://w3w.co/busig.mildrar.trana

Vind: SSV-V

SL: Pendeltåg linje 43 till Barkarby och sedan buss 541 till Lingonrisgränd

Massmöte på Lövsta. Foto: Björn Kvist

Vid rätt vind blir det ofta laminärt och bra för markhantering och små skutt. Kullen är låg och rund och faktiskt rätt utmanande att få långa flyg från då det är ganska liten lutning. Eftersom backen är öppen mot Mälaren kan det vara ett perfekt ställe att öva uppdrag och balansering i litet starkare vind. Tråkigt nog underhålls inte marken, så det blir fort rätt hög växtlighet på sommaren. En annan komplikation är att det är ett populärt ställe för ryttare, och hästar blir gärna skrämda av färgglada skärmar.

Sätra Strand

https://w3w.co/hackspett.hytt.lyft

Vind: SV-VNV

SL: Tunnelbana linje 13 till Sätra

Balansering på stranden. Foto: Björn Kvist

Sätra Strand kan bjuda på riktigt fin balanseringsvind! Eftersom stranden är öppen mot Mälaren ger det ofta laminära vindar. Som bonus finns det möjlighet för litet mer erfarna piloter att hanga från en närbelägen startplats. Småkrånglig start, och gott om träd att landa i om man inte når stranden. Ofta en hel del andra gäster på stranden som ger möjlighet för litet reklam för skärmflyg.


Filmer, förstås…

Spellista med filmer från alla platserna. Film av: Björn Kvist och Per Hjertén