Inför den stundande säsongen 2021 kommer här en liten guide till ett av landets nyaste och, kanske, snyggaste startplatser!

  1. Flyg alltid vid sidan om lyktstolpen med fasadbelysningen. Obekräftade rykten säger att det kan vara synnerligen smärtsamt att flyga rakt på den. Prova inte! Låt ryktena förbli obekräftade!
  2. Sista stolpen på viltstängslet. Sikta mellan klippan och sista stolpen när du flyger ut mot kanten.
  3. Eken. Den verkar ge mindre turbulens än vi tidigare trott men undvik att flyga i lä bakom den.
  4. Bra startplats för vindriktning V-VNV.
  5. Mittemellanstartplatsen kan vara bra när vinden kommer från ungefär mittemellan eller kanske när det är kö på startplatsen bredvid. Innan du drar upp skärmen bör du ha en klar plan för hur du ska passera lyktstolpen.
  6. Tät och hög skog. Välj startplats och flygväg så att du undviker turbulensen bakom de höga träden.
  7. Bra startplats för vindriktning NV. Sluttningens konkava form och ruinens nordsida ger bra lyft på NV-lig vind så var beredd på att åka hiss.
  8. Nygamla stupstarten på klippan framför ruinen. Större, jämnare, säkrare och grönare än förut. Den fungerar på alla vindriktningar som hanget går att flyga på. Gör inga misstag här!
Utsikt från startplatsen märkt ”4”
2020-11-26: Utsikt från startplatsen märkt ”4”
Erik Blomberg cashar hem bonusen för sin insats under röjarhelgen några veckor tidigare. Titta lite närmare på Visingsö i bakgrunden. När vinden kommer från de sista fälten innan skogen söderut, mellan Erik och hans vänstra vingspets, börjar vi troligen närma oss gränsen för när det kan bli problem med turbulens från klippan och ruinen. Svagare vind = mindre turbulens, mer vind = mer turbulens. Det återstår att prova innan vi vet säkert.
Foto: Oliver Torlo.