Om du precis gått grundkurs i skärmflygning är det dags att skaffa grejer så att du kan komma vidare på egen hand. Du har förmodligen redan fått både goda råd och erbjudanden från instruktören eller skolan där du gjorde grundkursen. Här försöker jag samla de viktigaste sakerna att tänka på i början – med särskilt fokus på skärm, sele och den viktigaste övriga utrustningen.

Skärm

Min andra skärm – köpte begagnad av en pålitlig klubbkompis.

Det finns många mer eller mindre kända tillverkare som alla gör vad de kan för att marknadsföra sig via eget infomaterial och via sina återförsäljare. Det är inte alltid lätt i början att veta hur man ska sortera och navigera i allt detta. Utvecklingen går fort och trots att skärmflyg relativt sett är en liten sport är det hård konkurrens för att locka med prestanda, materialval etc. Men som nybörjare finns det några saker som är viktigare än andra. 

  1. Välj en skärm som passar din nivå. Som nybörjare ska du ha en skärm som i första hand är säker och som låter dig utvecklas tryggt. Rent konkret handlar det om skärmar klassade som EN-A eller möjligen en snäll (low) EN-B. Mer avancerade skärmar kräver erfarenhet och förmåga för korrekt hantering och det kan bli både obehagligt och farligt om du väljer en för avancerad skärm i början.
  2. Välj en skärm som passar din vikt. Du räknar med allting som flyger dvs kroppsvikten, skärmen, selen och allt annat som följer med i luften. Varje skärm har sitt eget specificerade viktintervall och en generell fingervisning brukar vara att man ska ligga ca 75% i intervallet. Ett exempel: En skärm har viktintervallet 88-108 kg och du väger ikrokad med allting 103 kg dvs 15 kg över den undre gränsen (15/20 = 75%). Är du för lätt i skärmen minskar trycket i vingen och risken för inslag etc ökar. Är du för tung minskar visserligen den risken, men å andra sidan ökar energin och om du trots allt får problem händer allt mer kraftfullt. 
  3. Välj en hyfsat modern skärm. Det händer mycket i utvecklingen av skärmar. Med jämna mellanrum kommer de flesta tillverkarna ut med nya modeller och på tio år hinner det hända ganska dramatiska saker. Som nybörjare är det inte viktigt med de små prestandaskillnader som skiljer olika skärmar, fabrikat och detaljer i konstruktionen åt, men en tumregel kanske kan vara att sikta på en skärm som tillverkades de senaste fem åren eller så.
  4. Välj en skärm i gott skick. Har du begränsad budget kan det vara lockande att köpa en äldre skärm till lägre pris. Men skärmar slits med tiden och det är inte alltid lätt att ta reda på hur skärmens skick är. Har den legat ute i solen och påverkats av UV-strålning? Har den varit blöt ofta och länge? Har den hanterats på marken i sand, på klippor etc? Har den flugits i kustmiljöer med saltvatten? Allt sådant påverkar tyget i kalotten. Och med tiden sträcks skärmens linor olika mycket beroende på normala belastningar under flyg. Be om att få se serviceprotokoll från senaste service – alternativt lämna skärmen på service för mätning av linor, kontroll av porositet och visuell kontroll av slitage etc.
Här har jag kommit lite längre i utvecklingen och flyger mellan/hög B-skärm på säkerhetskurs i Annecy.

Med detta sagt finns naturligtvis en rad andra detaljer som skiljer skärmar åt. Antal celler, materialval, konstruktionslösningar, strategival för prestanda, färger, tillbehör mm. Allt sådant är i början mindre viktigt även om det är kul att läsa och jämföra. Det viktiga i början är att ha en skärm som fungerar som lärplattform på ett säkert och tryggt sätt. Det finns som sagt ett antal ganska välkända tillverkare och genom att titta runt bland återförsäljarna och på begagnatmarknaden, inte minst på Facebooks olika grupper, ser du ganska snart vilka märken det rör sig om. Välj något av dessa med prio på ovanstående lista så har du sannolikt en bra skärm för din första tid som skärmflygare.

Sele

Min tredje och nuvarande sele, med mycket skumskydd eftersom jag oftast är nära marken.

Samma grundresonemang här som för skärmen. Det finns ett antal välkända tillverkare som har bra selar av olika typ. Det finns många olika detaljer och finesser att imponeras av. Men i början behöver du något som fungerar för din nivå och som är säkert. När du längre fram vet mer om hur du utvecklats och på vilket sätt du vill flyga är det dags att börja välja bland mer avancerade alternativ.

  1. Välj en sele som är säker. Det kanske allra viktigaste är att selen har skumskydd för ryggen och andra delar av kroppen alternativt en airbag som fungerar även vid markhantering. I början av skärmflygkarriären blir det mycket balansering samt många backglidningar och därmed många starter och landningar. Helt enkelt mycket aktivitet nära marken och då är det lätt att trampa snett, halka eller missbedöma landningen och ramla omkull.
  2. Välj en sittsele. I början är det viktigaste att kunna fokusera på att lära sig flyga på rätt sätt. En enkel sele som är tillverkad för nybörjare är lätt att ställa in och lätt att komma in i vid start etc. Inga onödiga specialfunktioner, detaljer och finesser som kan skymma sikten för rätt utveckling. Pod-sele, lättvikts-sele mm blir mycket roligare längre fram i karriären när du behärskar grunderna. 
  3. Välj en sele med rätt storlek och passform. Har du möjlighet så provsitt olika selar och gärna i olika storlekar. Våra kroppar är olika och precis som med kläder och skor är selar tillverkade för att passa olika människor olika bra. Ta hjälp av instruktör/säljare att ställa in selen och kontrollera att den fungerar för just din kropp. 
  4. Välj en sele i gott skick. Se självklart till att alla delar av selen är hela och fungerar som de ska. Selen är ju ofta det första som tar stryk om man landar på rumpan eller tumlar runt på marken efter en misslyckad start eller landning. Något slitmärke på tyget här och där spelar kanske mindre roll, men vitala delar som karbinupphängning, ben-, bröst- och axelremmar samt nödskärmsfästen etc måste naturligtvis vara i perfekt skick.
  5. Nödskärm i gott skick. Nödskärm ingår som en självklar del i utrustningen. Den ska inte heller vara för gammal – tumregel max tio år och ska packas om årligen.

Fokusera inte för mycket på låg vikt eller finesser och detaljer i början. De flesta kombinationer skärm+sele går att packa ner i en normalstor skärmsäck. Mer avancerade lösningar blir mer relevanta när du kommit en bit och börjat flyga längre flyg av olika slag.

Övrig utrustning

En pålitlig radio i praktisk bröstsele för både funktionärsjobb på vinschfältet och vid flyg. 

Även om skärm och sele är de två viktigaste delarna i din utrustning finns det några saker till som du inte ska kompromissa med. 

  1. Hjälm. Välj en hjälm, självklart godkänd enligt standard tex EN966 (flyghjälm) eller EN1077 (skidhjälm), som sitter bra på huvudet och som känns bekväm. Här finns också en del att tänka på. Det viktigaste, förutom att den skyddar huvudet på ett säkert sätt, är att en inte är i vägen för ditt flygande. Dels måste du kunna se åt alla håll. Dels är det bra om du kan höra bra – både andra människor runt omkring – inte minst vid start och landning – men också vinden. Vissa hjälmar är väldigt omslutande kring huvudet och det blir svårt att kommunicera och dessutom svårt att höra vindbruset och därmed kanske svårt att uppfatta tex fart genom luften.
  2. Kängor. Viktigt med stabila kängor som stöttar fötter och fotleder i starter och landningar samt vid markhantering och balansering. Det är snöpligt att inte kunna vara med nästa gång pga stukad fot. Dessutom bär du ju din utrustning till och från flygställena och även då är det bra med rejäla skor. Tänk även på att inte använda kängor med öppna hakar för skosnörena – skärmens linor kan lätt fastna där vilket kan leda till onödiga vurpor och andra problem vid både start och landning.
  3. Radio. En bra kommunikationsradio, 2-metersbandet, är en självklar del tidigt i din utrustning. På plats på flygställena är det mycket lärorikt att kunna lyssna på snacket – dels för din egen del när det är din tur att flyga – men också lärorikt som nybörjare att snappa upp ett och annat från de som kommit lite längre. Det finns väldigt enkla apparater från lågpristillverkare – tyvärr är de ofta förknippade med tekniska problem som störningar, dålig räckvidd etc. Av säkerhetsskäl är det även här klokt att satsa på något etablerat märke som fungerar när du väl behöver kommunicera om något viktigt såsom en oväntat landning utom synhåll tex.
  4. Flyginstrument. Inte helt högprioriterat i början men ganska snart är det kul att kunna både höra via variometerns pip om det lyfter eller sjunker samt kunna spara loggen från flyget. De flesta enklare instrument idag har både variometer och GPS för att kunna få båda dessa funktioner och mycket annat. 
  5. Packning. Tre bra saker att skaffa tidigt för att hålla ordning på din utrustning:
    • En robust ryggsäck som rymmer skärm, sele och tillbehör ingår ofta när du köper en skärm. Annars finns det från de flesta tillverkarna i olika storlekar. 
    • En snabbpacksäck som alltid ligger i selen så att du snabbt kan “rafsa ihop” skärmen och selen och promenera upp för backen igen. Alternativt snabbpacka fuktiga grejer för att snabbt kunna packa upp hemma för torkning. 
    • En cellpackpåse (concertina bag) för att snabbt och enkelt kunna cellpacka skärmen effektivt och för minimalt slitage över tid.
Hela utrustningen på ryggen – på väg mot starten på Öjeberget i Järvsö.

Sedan är det bara och träna på! Läs mer här!