En paramotor får ofta jobba hårt för att leverera tillräckligt med effekt när piloten behöver maximalt manöverutrymme, i synnerhet om det är varmt och om motorn pressas under lång tid. Använder man dessutom bränsle av lägre kvalitet eller med felaktig blandning av luft och bränsle kan det snabbt orsaka slitage på motorn som förkortar livslängden rejält. Några av de stora bovarna i dramat är bensin som innehåller etanol, saknar nödvändiga tillsatser eller som har lagrats för länge.
Dessvärre blir det allt svårare att få tag i bensin som är helt fri från etanol och det gäller både i Europa och I USA. Etanol kan ställa till med stora problem i bränslesystemen på en tvåtaktsmotor med hög effekt och ska därför undvikas så långt som det är möjligt. Ett annat välkänt problem med etanol är att det försämrar blandningen med helsyntetiska oljor. Om man använder bensin med etanol ska den köpas av de större bensinbolagen som har rätt tillsatser och rengöringsmedel som minskar sotavlagringen i cylindern och även förhindrar att förgasaren geggar igen. Vissa tillverkare bland annat Miniplane, tillåter användandet av bränslen med lägre kvalitet men påpekar att det kan leda till högre arbetstemperaturer som i sin tur kan skada motorn genom överhettning