Säkerhet börjar med bra rutiner och de rutinerna behöver man öva in tills de sitter. Dessutom sparar rutinerna tid och en massa frustration, och det leder till mer flygtid! Så här gör jag och Per!

Göra en skärm startklar

Innan start vill du ju att skärmen ska vara utan kravatter och att alla linor är som de skall. På vinschfälten i Stockholm får du ofta hjälp med den saken, men det är också viktigt att öva så du på egen hand kan lägga ut och kontrollera. Det innebär att du själv inte alltid ska hjälpa andra piloter. Fråga först!

Säker med bromshandtagen

Att starta med en bromslina lindad runt risern kan vara direkt farligt! Om inte annat tar det koncentrationen från flygningen en stund medan du reder ut det. Det finns olika metoder för att kontrollera att det blir rätt. Öva tills det sitter och gör lika varje gång!

En annan sak jag tycker du ska öva är att fatta A-linorna rätt inför start, både när du står vänd mot skärmen och när du ska göra framåtstart.

Packa ihop

När du flugit klart eller ska transportera dig tillbaka upp till starten behöver du packa skärmen. Nästan alltid drar piloter ihop skärmen i rosett, antingen inför packning eller en promenad upp till start, och det är faktiskt något du kan öva på så rosetten blir så liten som möjligt!

Många använder snabbpacksäckar för enkelhetens skull. Det tar bara några minuter att få ner skärmen i säcken och så är man klar. Hur man gör det kan du läsa i artikeln Ordning på grejerna – effektiv på start. Inför längre resor brukar åtminstone jag cellpacka skärmen och sedan packa ner den i den vanliga ryggsäcken.