Med fixad studentlicens kan man väl för all del nöja sig med att flyga hemmavid, men Sverige bjuder också på en fin meny av flygmöjligheter! Studenter får ju inte flyga på egen hand, men de platser som beskrivs nedan är alla välbesökta när det är flygbart. Följ med på en virtuell resa till några av Sveriges finaste flygställen!

Kåseberga

Kåsebergas sydhang

Kåseberga är lika med hang! Kustlinjen höjer sig brant ur havet och ger möjlighet att flyga flera timmar på den uppstigande luftströmmen. Flygbara dagar är vinden är oftast jämn och det gör att det går att flyga fast det blåser ganska mycket. Bra startplatser och oändliga möjligheter att topplanda gör att hangen vid Kåseberga lämpar sig väl för alla nivåer av piloter! Men se upp! Fina dagar kan det bli trångt i luften så disciplin är nödvändigt.

Startplatser runt Kåseberga

Hangbehörighet är ju förstås nödvändigt för att flyga på kusthang och det erbjuds möjlighet nästan året om att gå en kurs hos någon av de många instruktörer som skolar i Kåseberga. ”Skolbacken” som ligger en bit väster om samhället har varit många piloters första kontakt med hangflygning.

Om vindarna inte passar för Kåseberga finns Ravlunda inte så långt bort.


Ålleberg

Start på Ålleberg Väst

Ålleberg är klassisk mark för flygning! Redan 1941 etablerades ett flygcentrum på platåberget och det är en hel del aktivitet på segelflygarna. Ofta ser man andra flygfarkoster i luften och även modellflygarna gillar att hänga här så det kan bli mycket trafik att hålla reda på. Ålleberg får väl kallas termiskt hang eftersom termiken ofta ger möjlighet att stiga långt över berget. Har man kunskapen kan flygen bli riktigt långa!

Ålleberg Ost

Normalt krävs det hangbehörighet för att flyga på Ålleberg, och det skolas regelbundet här, men faktum är att det finns utmärkta möjligheter att backglida, åtminstone på västsidan, om man går ner en bit i backen.

Ålleberg har två startplatser i västlig respektive östlig riktning. Mest använd är nog väststarten och här hittar du också en stor och bra startplats med mestadels gräs, och en fin landning nedanför. Ostsidan kan upplevas som litet svårare då det finns en del risk för rotorer och fältet precis nedanför får i dagsläget inte användas som landning.

Numera vinschas det dessutom vid Falköpings flygplats! Läs mer i den här artikeln


Brunstorp

Starten på Brunstorp.

Flyga över stadsbebyggelse låter som en dålig idé. Eller? I Brunstorp är det möjligt! Vätterns branta stränder vid Brunstorp erbjuder hang som sträcker sig långt in över Huskvarna och att se solnedgången spegla sig i sjön är fantastiskt! Brunstorp, eller Brunis, som många förkortar det till, har också fördelen av att det ofta är fungerande vind där, vilket gör att lokala piloter får mycket flygtid.

På väg in över Huskvarna

För en pilot med god markhantering av skärmen och hangbehörighet är Brunstorp ett absolut måste att besöka! Starten är i det närmaste stupstart, men klart hanterbar även för ganska nya hangpiloter i rimlig vind. Det finns fält norr om hanget som används till landning. Beroende på vilka fält som de lokala bönderna använder så kan det variera. Rakt nedanför starten finns ett litet fält ifall man bombar och några nödlandningsplatser finns i själva Huskvarna. Är det ett förstagångsbesök behöver man ha sällskap av lokala piloter som kan peka ut startprocedurer och visa start- och landningsplatserna.


Kleven och Brahehus

På god höjd efter start vid Kleven.

Brahehus är en gammal ruin välkänd för alla som åkt E4 längs Vättern. Numera ståtar borgen med en väl anlagd startplats intill som ger tillgång till ett av Sveriges mäktigaste hang! Norr om Brahehus ligger Kleven, som är en fin startplats, där markägarna har gjort ett fantastiskt arbete för att underlätta för skärmflygare! Kanske Sveriges enda dedikerade skärmflygparkering?

En pilot gör sig i ordning på Kleven. I bakgrunden skärmflygparkeringen.

Hanget är långt och sträcker sig från en bit norr om Kleven till en bra bit söder om Gränna. Även om startplatserna inte är helt enkla så väl i luften är det oftast enkel flygning med ett brett lyftområde. Det är gott om landningar nedanför hanget. Någon enstaka luftledning behöver du väl ha koll på, och det är onödigt att landa i växande gröda, men annars är det fält så långt ögat kan nå. Har du din hangbehörighet finns det mycket att flyga på!

Brahehus i februari. Arbetet med att fixa startplatsen i full gång.

Vättern kan ge upphov till en del otrevliga effekter som gör det absolut nödvändigt att kolla med lokala piloter innan man startar. Kortfattat handlar det om att om vattnet är kallare än luften kan det uppstå en ”kil” av stillastående luft som gör att det blir svårfluget. Läs om fenomenet i den här artikeln.


Åre

Start på Hummeln Väst

Åre är väl nummer 1 i Sverige när det kommer till bergsflyg. Det finns startplatser i nästan alla riktningar och det är en speciell känsla att flyga i fjällen. Du tar dig lätt till starterna med hjälp av liftsystemet både sommar och vinter På sommaren går det även biltransporter upp på Åreskutan före och efter liftarnas öppettider.

Några startplatser markerade, samt landningen vid Draklanda i västra delen av Åre by

För att flyga i Åre är ju naturligtvis bergsbehörighet nödvändigt. Saknar du det kan du gå en kurs på plats! Flyg i bergsmiljö kan ibland vara utmanande och det är viktigt att du frågar lokala piloter innan du sticker ut på äventyr. Det finns också en hel del lokala regler att hålla reda på, vilket du kan läsa om på Åre Skärm- och drakflygklubbs hemsida.

Utsikt mot Åredalen från Rappet Väst

Flygmässigt kan Åre erbjuda i stort sett allt! Termiken drar igång redan i mars och kan erbjuda riktigt långa XC-flyg, och att hanga i Tväråvalvet är en majestätisk upplevelse under vårvintern! Samtidigt passar de flesta starter fint även för nya piloter.

En dag i juli 2020