Tekniske chefen ansvarar framför allt för det som rör paramotor i Sverige. Nyss tillträdd på denna post är Pär Smedberg. Han har över 30 års styrelsearbete bakom sig och är van vid att jobba mot Transportstyrelsen.
Pär Smedberg är mitt uppe i att sätta sig in i sin nya roll som teknisk chef och ordförande för Paramotorkommittén. I dagsläget håller han örat mot skärmflygarsverige och för en dialog med sin företrädare, Henric Höggren, för att se till så att det inte blir något informationsglapp i överlämningen.
Hur känns det?
— Det känns bra. Det är en väl fungerande styrelse som är lätt att prata och samarbeta med. Vi har en öppen dialog.
Vad går ditt uppdrag ut på?
— I Paramotorkommittén bevakar vi allt bra som vi har uppnått och fått igenom, med exempelvis regelverk, så att det inte blir några försämringar. Många före mig har gjort ett enormt arbete för att komma så här långt.
Pär Smedberg håller också på och tar kontakt med varenda paramotorinstruktör i Sverige för att bilda sig en uppfattning om det finns något som behöver ändras på i regelverket och utbildningssystemet.
— Det är mer i förebyggande syfte, i stället för att sitta på ett årsmöte och invänta motioner. Bättre att ta det direkt under verksamhetsåret och komma i gång. Många är nöjda med det system som vi har, men inget är så bra att det inte går att förbättra, menar han.
Pär som privatperson
Till vardags arbetar Pär Smedberg som arbetsledare på ett byggföretag och även där är han emellanåt uppe på höga höjder. Dock är dessa mindre angenäma.
— Även jag får ett sug i magen när jag står på ett tak med fallrisk. Annat är det när man sitter i selen och inte är markbunden, då försvinner rädslan och vingen bär.
Av sitt 53-åriga liv har Pär Smedberg bott på Gotland under 50 av dessa, men har nu slagit sig ner i Ystad tillsammans med sin fru.
— Anledningen till att vi hamnade i Skåne är att vi har semestrat en hel del på Österlen, min fru och jag, och vi gillar den här änden av landet. Dels har vi närheten till Europa, dels har vi bra flygmöjligheter som passar mig, förklarar han.
Just flyga är något som Pär Smedberg har hållit på med länge. 1989 började han med motorsegelflyg och tog sedermera även certifikat för Ultralätt flygplan. Därifrån kändes övergången till skärmflyg ganska självklar och på den vägen är det.
2001 gick Pär en kurs och numera har han licens för både flygning med motor och utan.
— Var gren har sin fördel. Däremot uppskattar jag hur oberoende jag är med motor.
Fler uppgifter
Pär Smedberg berättar att han även har försökt att komma till skott med någon typ av tävlingsverksamhet på paramotorsidan. För närvarande håller han på och tittar på internationella regler, för att rekord som tas på hemmaplan ska kunna matcha övriga världens standard.
— Vi har inte haft någon officiell tävling i Sverige. Däremot har det tränats en del för tävling. Det finns faktiskt de som vill tävla och då ska vi hjälpa dem, säger Pär.
Han påpekar dock att det är ett besvärligt läge nu, med tanke på pandemin, och att det är svårt att få till sammankomster och tävlingar med rådande restriktioner.
Har du något mer på gång som kommer att göra skillnad för de svenska paramotorpiloterna?
— Jag är inte ute efter att komma in och vända upp-och-ned på alltihopa, utan tycker att vi har ett rimligt regelverk. Det gäller snarare att fintrimma det befintliga. I och med att jag har en bakgrund inom det tyngre flyget, som har ett komplexare regelverk, så är jag van vid att jobba mot Transportstyrelsen. Jag vet var de lägger ribban och kan deras språk. Det tror jag kommer vara till nytta i mitt nya uppdrag.
Pär Smedberg lägger till:
— Jag har även över 30 års styrelsearbete bakom mig i andra föreningar. Har bland annat varit engagerad i en karateklubb, Gotlands Flygklubb, Paragliding Friends Gotland och Smålands Skärmflygklubb. När jag räknade på det sist så var jag uppe i cirka 10 000 ideella timmar. Och jag har inga kommersiella intressen överhuvudtaget.