Att kunna flyga snabbt ligger överst i utvecklingskurvan och utan de grundläggande insikterna och färdigheterna så vilar resultaten oftare på tur än på skicklighet. Kurvningen är en av hörnstenarna när det gäller XC och tekniken ska sitta som gjuten i ryggmärgen. Först då kan man få de där extra marginalerna oavsett vilken luft man hamnar i. Utan dem är det svårt att spela detta tredimensionella schackspel.

För att kunna flyga snabbare och därmed kunna utnyttja dagens fulla potential är det viktigt att kunna grunderna. Det handlar både om att kunna kurva och att välja rätt väg. Men även om att veta när man ska byta växel och vilka linjer man ska välja för att hålla sig uppe. Notera att inget ännu har nämnts om att trycka speed.

— GRUNDERNA —

1. LÄR DIG ATT KURVA BRA
Blåsorna fungerar inte hur länge som helst. Genom att roffa åt sig så mycket höjd som möjligt innan den dör är grundläggande för att maximera möjligheterna att komma vidare. 2. KURVA BARA SÅ LÄNGE DU BEHÖVER
Stanna inte för länge i blåsorna! Det här är svårt i början, så skaffa mer höjd än du behöver. Allteftersom kommer du att kurva effektivare och gå på glid tidigare.
3. VÄLJ BRA LINJER
Genom att välja bra linjer och följa solen och vinden förlorar du mindre höjd och kan minimera kurvandet
4. ANPASSA FARTEN EFTER VÄDRET
Motvind och sjunkområden försämrar glidet högst påtagligt. Därför måste man kunna använda skärmens hela fartregister.

— BYTA VÄXEL —

När man närmar sig mer stabil luft eller en krånglig passage är det oftast bäst att tanka höjd. En helt annan taktik alltså än när man flyger i aktiv luft. När piloter pratar om att ”byta växel” blandas det ofta ihop med farten vi har när vi närmar oss nya förhållanden. Men det är mer subtilt än så. När man byter växel måste man även ändra förhållningssätt när det handlar om vilka blåsor det är värt att stanna och kurva i. När man ligger högt en bra dag så lönar sig det oftast att flyga igenom svagare lyft och vänta tills man hittar en blåsa som är tillräckligt stark för att vara värd att kurva i.

När man smyger sig över ett landskap med stabil luft och där man risker att bomba eller fastna om man hamnar långt under inversionen, är det viktigt att hålla sig så högt som möjligt. Då måste man börja leta efter hotspots med supervarm luft som orkar ta sig upp genom den döda luftmassan. I survival mode är inte farten viktig alls utan då gäller det att kurva i allt som överhuvudtaget stiger. Genom att kunna läsa av hur förhållandena ser ut längre fram samtidigt som man undviker partier som inte lyfter kan man klara sig över områden som ser helt omöjliga ut, även om det ibland krävs en hel del tur också.

— SPEED TO FLY —

Moderna flyginstrument kan ofta visa glidtalet i realtid. Genom att lära sig hur glidet påverkas av hur vi använder speeden kan det betyda skillnaden mellan att komma in för lågt för att kunna ta sig upp eller att istället komma fram med tillräcklig höjd för att kunna ta sig vidare. En tumregel att använda i motvind är att trycka så mycket speed som behövs för att markhastigheten ska börja närma sig skärmens trimfart. På så sätt får man bästa glidet. Men för att nå en blåsa som ligger framför en gäller det att trycka så mycket speed som möjligt utan att riskera en frontkollaps. Prestandan försämras oftast mer av att flyga för sakta än att flyga för fort. Men naturligtvis måste man flyga försiktigare ju närmare man är marken.

— SPEEDA SIG IGENOM TURBULENS —

Ibland är den bästa speed to fly att trycka full speed. Det medför att framkanten på skärmen blir mer instabil på grund av den låga anfallsvinkeln. När den kollapsar blir det ofta dramatiskt. Därför är det viktigt att ha strategier för att minimera risken för kollapser i högre hastigheter när luften är turbulent. Sedan länge har det funnits två tankesätt när det gäller att hålla skärmen flygande under hög fart. Den ena använder sig av speeden och den andra av de bakre bärremmarna. Bägge sätten har både för- och nackdelar. Under årens lopp har tillverkarna gjort det lättare för oss piloter med bollar eller loopar på B och C-paketen. På senare tid har även smarta sammankopplingar tillkommit mellan B och C så att profilen kan dras ner steglöst

— ATT KONTROLLERA PITCH —

1. PITCHKONTROLL MED SPEEDEN
Den här metoden är lite utdaterad men består av att man styr skärmens anfallsvinkel genom att trycka mer eller mindre speed beroende på skärmens rörelser. Både teoretiskt och med övning fungerar det relativt bra, men vid närmare anblick används benmusklerna som både är stora och klumpiga. Ju större muskler ju mindre känsliga är de.

2. PITCHKONTROLL MED BÄRREMMARNA
Genom att använda B eller C-paketen för att stoppa dykningar och vridningar ökar kontrollen av skärmen på flera sätt. Feedbacken går via armmusklerna som är mindre och känsligare och gör det möjligt att reagera och kontrollera skärmen mer exakt. Att styra med bärremmarna är ungefär som att använda bromsarna, men det krävs lite mer kraft. Precis som med bromsarna är det viktigt att låta skärmen ta fart efter kraftiga korrigeringar. Dra inte hårdare än du behöver och bara så länge skärmens position kräver det. Jag gillar tanken att man ska vara som en spegel mot luften. Om den skriker åt oss, så skriker vi tillbaka. Om du hör en viskning så viskar du tillbaka. Ingen av sätten är perfekta, men de är de bästa vi har för att undvika eller åtminstone minimera kollapser i stökig luft.

— ÖGONKONTAKT MED SKÄRMEN —

I början av skärmflygeran gavs det en del mindre bra råd. På den tiden var de flesta överens om att det bara var nybörjare som tittade upp i skärmen. Man skulle helt enkelt känna vad skärmen höll på med utan att behöva titta upp. Trots att det ligger en del sanning i det påståendet är det åtminstone min uppfattning att det inte fungerar i alla situationer – i synnerhet inte när man speedar. Våra ögon är betydligt snabbare med att upptäcka rörelser och deformationer i framkanten som snabbt kan övergå i kraftiga inslag. Att reagera på vad vi ser snarare än på vad vi känner är betydligt snabbare i det här fallet också eftersom känslan förmedlas via stora och mindre känsliga muskelgrupper. När du märker att speeden börjar slacka och tappa tryck är det redan försent. Då återstår bara fritt fall tills skärmen återhämtar sig

Text: Kelly Farina Översättning: Lars M Falkenström