I början av september hölls NM och SM i Àger, Spanien. Arrangör för året var Sverige, och tävlingen hölls av Nicky Moss och FlyAger. Sist Nordiska hölls här var i 2012 och då var det många som kastade nödskärm. Denna gång var det dock få incidenter under tävlingsveckan, men de som hände beskrivs i detalj nedan.
Text och foto: Johanna Hamne
Àger ligger vackert beläget vid foten av Pyrenéerna, cirka två timmars bilfärd från Barcelona. Vädret i slutet av sommaren är stabilt och bra för flygning, dock är termiken nära ridgen stark vid vissa förhållanden. Starten ligger på runt 1450 meters höjd med lite över tusen meters fallhöjd ner till dalgången.
Under hela Nordiska hade vi helt magisk tur med vädret, samtliga dagar var flygbara och vi hade fem tasks i tävlingen. Det blev varierande flygning med allt ifrån plattlandsflygning till att ligga och flyga lågt och snabbt på ridgen. Sammanlagt 150 piloter var med på Nordic Open och pilotnivån var hög.
Nordiska mästerskapen vanns av finländaren Jouni Makkonen före norrmannen Kjell-Harald Nesengmo och med dansken Thomas Juel Christensen på tredje plats. På damsidan vann jag Johanna Hamne ett svenskt guld med norskan Mari-Anne Aanes på andra plats och finländskan Helina Nieminen på tredje. Sports class vanns av Gunnar Sæbu från Norge följd av Antti Tuuti på andra plats och Love Lundgren ordnade ett svenskt brons.
Vad har vi lärt oss under veckan som vi inte ska göra om?
På träningsdagen var det några norska piloter som hade satt en task trots att vi visste att dagen skulle överutveckla tidigt. Redan när vi startade var molnen i dalen bakom Àger respektabelt höga, och vi var många som övergav uppgiften rätt snart då molnen närmade sig lite väl snabbt. Dock inte alla. Ari Sahlström från Finland tyckte också att molnen såg höga ut, men var så nära målet att han nådde ESS:
- Ja, vädret såg ju åt h-vete ut, men jag tänkte att jag bara skulle ta mål och sedan landa…
Han sågs först flyga mot målet mot vinden och sedan komma tillbaka – baklänges – i sin Boom11 i lite blandade konfigurationer. På något sätt lyckades han till slut dimpa ner helskinnad på en åker, men blev draggad in i ett träd och fick tillbringa de följande två timmarna åt arboristaktiviteter.
Lärdom:
”Jag ska bara”är ingen jättebra idé när det kollapsar ett CB i närheten.
Inför Nordiska var det ett antal piloter som hade öppnat plånboken och införskaffat sprillans nya M7or från Ozone. I manualen för den skärmen finns instruktioner om hur man drar stora öron och då på ett lite annorlunda sätt, nämligen genom att dra ner yttre C3. Vanligtvis brukar man ju dra ner yttre A-linorna, det vill säga framdelen av öronen på skärmen. Precis som med öron dragna med A-linorna är detta inget man ska ”smyga” ner. Gör man öron med yttre C3 bromsas skärmen dessutom kraftigt om det görs för långsamt. Naturligtvis var det precis så som M7-piloterna gjorde och skärmarna böjdes bakåt som bananer och började flyga långsamt. ”Hm, det här ser inte helt rätt ut…!?”.
När man sedan släpper upp C3 snabbt så skjuter tipparna på skärmen framåt kraftigt och utan input så blir det lätt både räka och lite kaos. För vissa resulterade det i kaskad och nödskärmskast med fraktur.
Lärdom:
Det räcker inte alltid med att enbart läsa manualen utan krävs även lite sunt förnuft innan man testar sin nya skärm.
När du är ute på skärmflygresa, dricker en del alkohol och åker och festar i en annan by med lokalbefolkningen, så kan det vara klokt att inte visa allt för stort intresse för de lokala skönheterna. Det kan ju råka vara någon hetlevrad spanjors flickvän eller syster. Då kan det lätt bli lite dålig stämning och risken ökar för att man blir omringad av en hoper griniga spanjorer som måste blidkas med ett antal kalla öl innan de lugnat ner sig.
Lärdom:
Tänk efter före, vissa kulturer är extra känsliga för flörtiga nordiska vikingar som är på besök.