I våras slog Gillis Bengtsson, pilot och instruktör i Skärmflygklubben Göteborg, dubbelt rekord i distansflygning. För Hypoxia berättar han om bedriften och lämnar sina bästa tips till den som vill göra något liknande.

6 maj. Nästintill perfekta väderförhållanden. Gillis Bengtsson och hans vän, Dan Girdea, hade sedan en månad tillbaka varit ute och flugit långa sträckor och varit nära på att slå det dåvarande distansrekordet på 18,4 mil. De bestämde sig därför för att göra ett nytt försök.

Enligt Svenska Skärmflygförbundets bestämmelser för svenska skärmflygrekord inom cross country och akro, måste alla rekordförsök som inte gäller fria distanser deklareras till förbundet i förväg. Då ska man ange pilotens namn, datum för flygning, eventuell passagerares namn, startpunkt, vändpunkt samt målpunkt. Piloten och ett vittne behöver dessutom signera deklarationen.

Efter att ha mejlat förbundet dessa uppgifter, tog Gillis Bengtsson och Dan Girdea tåget till Falköping och begav sig sedan till fots till Ålleberg.

Redo för start, Ålleberg
  • Har man bilen med sig blir man bunden till att hämta den. Bättre att lämna den hemma, flyga friare och se var man hamnar, säger Gillis Bengtsson.

Första rekordet

Vid Ålleberg anslöt även Erik Blomberg och Jonas Danielsson. Gillis hittade tidigt bra termik och fick ett försprång. Vid Vättern gavs han tillåtelse att passera luftrummet, men blev ombedd att hålla sig under 1 300 meters höjd eftersom det var militära flygplan på ingång. Hans kompisar tvingades tyvärr landa norr om Jönköping, då de inte skulle ha klarat att korsa Vättern på den höjden.

När Gillis Bengtsson började närma sig Kalmarsund var molnbasen för låg för att han skulle våga chansa på att ta sig över till Öland och han gick istället ner för landning – efter hela 230 kilometers flygning.

  • Mina vänner, som hade följt min livetracking, blev eld och lågor och kontaktade media. Jag fick vara med i radiosporten, nyhetsmorgon och massa lokaltidningar. Det var fullt upp ett tag där, säger Gillis Bengtsson och skrattar.

Han fortsätter, med lite allvarligare ton:

  • Samtidigt så behöver vi det här. När man googlar på skärmflygning så dyker det nästan bara upp artiklar om olyckor. Det blir väldigt mycket rubriker även när det egentligen inte alltid är några allvarliga saker som händer. Äntligen rapporterades en positiv nyhet om sporten! Känns fantastiskt kul att kunna bidra med detta.
På väg över Kalmar sund

Nya planer

Exakt en vecka efter, 13 maj, beräknades vädret om möjligt bli ännu bättre och Gillis Bengtsson och Dan Girdea bestämde sig därför för att göra ännu ett rekordförsök.

  • Vi tog sikte på Kastlösa, en by på Öland, som ligger nästan exakt 25 mil ifrån Ålleberg och deklarerade detta nya rekordförsök till förbundet, säger Gillis Bengtsson.

Precis som vanligt tänkte de ta tåget som gick från Göteborg till Falköping vid 9:00.

  • Samma dag ringde Dan mig klockan sju på morgonen och mer eller mindre tvingade mig att ta ett tidigare tåg eftersom termiken såg så bra ut, säger Gillis Bengtsson.

Han berättar vidare hur han nödgades att ta cykeln till tåget då sista möjliga spårvagn redan hade gått.

  • Jag cyklade som en dåre, med en 23-kilos ryggsäck, genom stan. Jag svettades säkert två och en halv liter, vilket i och för sig var bra för det hjälpte mig att inte bli så kissnödig senare under dagen, säger Gillis Bengtsson med humor i rösten.

”Det är mycket roligare att flyga tillsammans, att hjälpa varandra och dela glädjen”

Andra rekordet

Och hann tåget, det gjorde han. Med nöd och näppe.

  • Dan hamnade 500 meter under mig på grund av sjunkande luft. Därefter var han tvungen att landa, vilket var väldigt synd. Det är mycket roligare att flyga tillsammans, att hjälpa varandra och dela glädjen. Men att flyga är som ett lotteri; man vet aldrig vem som drar den högsta vinsten.

Gillis Bengtsson var tack vare detta uppe i luften redan 10:33 och fick en stabil start. Till en början flög han med Dan Girdea enligt plan, men efter cirka nio mil sjönk sistnämnde och tappade höjd.

Den här gången var det Gillis, som lyckades flyga hela vägen – över Kalmarsund till det deklarerade målet. Framme i Kastlösa möttes Gillis av en sista blåsa, vilken tog honom och hans Ozone Zeno upp till 1 000 meter.

  • Med hjälp av svag termik klarade jag av att glida vidare till sydsidan av Öland, närmare bestämt Seby badplats. Jag hade nog kunnat flyga fem mil till den dagen, men Sverige tog slut.

Klockan var då 17:58 och Gillis Bengtsson hade varit i luften i nästan sju och en halv timme. Utöver sitt deklarerade rekord på 251 kilometer, så slog han även rekordet för fri distans.

  • Totalt blev det 277 kilometer den dagen, säger Gillis Bengtsson.

Det är ju fantastiskt – grattis! Det måste kännas bra?

  • Ja, absolut. Och det är extra coolt att jag slog rekord två onsdagar i rad. Riktigt roligt! Efter 230-kilometers-flyget till Kalmar så trodde jag inte att jag skulle kunna toppa det, men det gick ju!

”det är extra coolt att jag slog rekord två onsdagar i rad”

Till fots på södra Öland

Gillis bästa tips

Om man ska flyga långt så gäller det att planera i förväg och bland annat hålla koll på väderprognoserna. Utan bra blåst kommer man inte särskilt många mil.

  • Optimalt är tio meter per sekund i molnbas, men svagare på marken. Annars kan man inte starta. Man måste också vara van vid att flyga under dessa förhållanden. Där har jag, som bor vid kusten, en stor fördel.

Gillis Bengtsson fortsätter:

  • Det är även viktigt att vara i bra form – både fysiskt och psykiskt. Långa flygturer kräver att man kan hålla sitt fokus och ta många små beslut i luften.

En annan viktig del är att man klär sig ordentligt. Kängor, långkalsonger, jeans, tre lager tröjor, dunjacka, värmepåsar, huva under hjälmen samt jättetjocka tumvantar – det hade Gillis Bengtsson på sig under sitt rekordlånga flyg till södra Öland.

  • Det var riktigt kallt, men det visste jag också att det skulle bli. Den här gången frös min vattenslang till is. Jag kunde inte dricka något överhuvudtaget. Men det var bra, för jag blev inte så kissnödig, utan kunde hålla mig hela flyget. Ska man slå rekord får man bita ihop, säger han och skrattar.

Vad ska man tänka på när man flyger över vatten?

  • En tumregel när man ska korsa Vättern är att man helst ska ha minst 1 500 meter på sitt instrument och gärna bra medvind. Då når man Visingsö utan problem. Det kan också vara en bra idé att ha med sig en flytväst och flygradio, så att man kan ropa efter hjälp om man tar fel beslut och behöver kasta nödskärm. Är man inte tillräckligt högt upp, då ska man inte korsa. Det är inte värt risken.

Mer om rekord

Gillis Bengtsson betonar att pappersarbetet som rör hans rekord inte är klart. Slutkontroll av rekordanmälningarna utförs just nu av Svenska Skärmflygförbundets styrelse, som går igenom samtliga handlingar och kompletterande uppgifter. Det formella beslutet tar sedan Flygsportförbundet.

  • Mina rekord står på förbundets sida, men de är inte helt verifierade ännu. För mig spelar det inte så stor roll. Det är standard det tar lång tid innan sådana här rekord blir formellt godkända. Jag vet vad jag har lyckats med och alla kan ju också se mina GPS-loggar, säger Gillis Bengtsson.

Har du planer på att slå något annat rekord framöver?

  • Ja, nu siktar jag på tandemrekordet. Jag och min kompis, Erik Blomberg, gjorde ett försök i slutet av sommaren, fast det gick inte vägen. Det var tyvärr lite låg molnbas den dagen, men vi kom ändå fyra mil tillsammans. Till våren ska vi ut och testa igen. Tandemrekordet är väldigt gammalt och är bara på 64 kilometer.

GILLIS BENGTSSONS COCKPIT-RIG & UTRUSTNING:

Vinge: Ozone Zeno L

Sele: Supair Delight3

Nödis: Companion SQR

Mobiltelefon: Moto G7 power med appen XCTrack

XCtracer mini GPS II Vario

JBL Charge högtalare

Powerbank 10 000 mA

Radio (2m bandet för kontakt med andra skärmflygare)

Flygradio (för kontakt med respektive flygledartorn vars TMA behöver begäras att få passeras)

Camelbak med vatten samt müslibars

Två dubbelmackor med stek ägg och äpple som landningsmat