När markhanteringen och backglidningen börjar funka är det dags för litet höjdflyg. Med någon av behörigheterna berg, hang eller vinsch blir ju flygen en smula längre. Även om det i början mest blir väldigt lokala flyg och i lugn luft kan det vara trevligt att på något sätt få litet information om flyget. Så vad ska man välja? Behöver jag GPS eller räcker det med ett enklare instrument?

Endast variometer

Prisnivå: Från några hundralappar

Med en variometer får du hjälp med att förstå när du är i stigande luft. Variometern ger ifrån sig toner som berättar hur det stiger eller sjunker just nu. De allra enklaste instrumenten saknar helt display. Några kan t.o.m fästas på hjälmen och har en batteritid som gränsar mot det oändliga! Det är lärorikt att lyssna på variometern och samtidigt känna vad som händer i skärmen. Tonerna blir högre och snabbare ju mer det stiger och underlättar både på hanget och i termiken. Variometern talar också om ifall du sjunker mer än vanligt.

På marknaden finns det också variometrar som du kan koppla till telefonen via Bluetooth men då blir prisnivån en annan.

Exempel på en variometer utan display.
Bild: Flybubble.com..

Variometer med höjdmätare

Prisnivå: ca 2000:- och uppåt

Går vi vidare mot litet mer avancerade instrument så finns det instrument med en display som visar olika data om ditt flyg. Förutom variometerns ljud får du också en grafisk visning av hur du stiger eller sjunker. Du kan också ställa in så att den mäter hur mycket du stiger i genomsnitt under t.ex 20 sekunder. Du kan mäta höjden med instrumentet vilket kan vara en bra funktion. Du kommer behöva kalibrera instrumentet innan start eftersom det avgör höjden via lufttrycket. I många instrument lagras också flyget så att du efteråt kan se t.ex hur högt du varit och hur länge du flugit.

Exempel på en variometer med höjdmätare. Sjunk och stig visas med siffror och i stapeln uppe till vänster.
Bild: Flybubble.com.

Instrument med GPS

Prisnivå: Från 2500:- och uppåt.

Här finns det flera olika varianter. En del är ganska enkla med bara ett par knappar och ett fönster som i huvudsak visar litet data (som vinjettbilden) och andra har pekskärm med möjlighet att visa kartor och annat. Storleken är ju också viktig. Några instrument är små nog att fästa på risern, medan andra kräver någon form av cockpit för att vara användbara.

En stor fördel med ett GPS-försett instrument är att du nu kan mäta hur hög markhastighet du har. Det hjälper dig att avgöra både vindstyrka och riktning. Flyger du nära luftrum kan du också få en förvarning om att du närmar dig gränsen och har instrumentet karta brukar luftrummen vara utritade om allt är riktigt inställt.

Naviter Hyper - Alti-Vario-GPS - Instruments - Shop - Flybubble Paragliding
Pekskärm i färg och en karta som visar terrängen.
Bild: Flybubble.com.

Mobiltelefon och annat

Screenshot från mobilen med flygappen igång.

Faktum är att de flesta moderna mobiltelefoner går att använda som flyginstrument! I stort sett alla telefoner har GPS-funktion och flera har dessutom barometer för att känna av lufttrycket. Det finns appar för både Android och iOS att ladda ner. Det som kan vara svagheten med att använda telefonen är att variometerfunktionen kanske inte blir så bra som med mera specialiserade instrument. Dessutom slukar telefonen ström, så helst bör man ha en powerbank med sig.

Löpklocka med flygapp. Saknas en del funktioner med går fint att få en tracklog med

Många löpklockor har också GPS och går att använda för att logga sina flyg. Jag känner inte till någon löpklocka med variometerljud dock, men det kanske finns…

Så… vad ska jag välja?

Min egen setup. Den lilla blå brukar sitta på risern. Notera också den lilla kulkompassen.

Har du precis börjat behöver du förmodligen inget annat än en app på telefonen som du startar och sen stoppar i fickan när du flyger. Under den första tiden bör du ha minimalt med distraktioner i luften och att stirra på ett instrument kan vara direkt farligt innan du blir litet säkrare..

Efter det handlar valet om dels vad du tänker ägna dig åt för typ av flygande, dels hur mycket pengar du är villig att lägga ut. Tänker du mest bara flyga lokalt och inte har så mycket luftrum att ta hänsyn till så kanske telefonen kan kompletteras med en variometer.

Har du planer på att flyga litet längre eller vill delta i små tävlingar som t.ex PPC kan ett simpelt GPS-instrument vara vettigt att skaffa. Man kommer rätt långt med de enklaste och kan du dessutom fästa instrumentet på den ena risern så är det inte särskilt komplicerat att göra sig flygklar heller.

Även om du har planer på att i framtiden bli en vass XC-pilot så kanske du ändå ska börja med ett enklare instrument. Den dagen du till slut har behov av alla avancerade funktioner kommer ditt första instrument att fungera fint som backup!

Min personliga rekommendation är att helt skippa instrumenten i mellanskiktet med endast variometer och höjdmätare. Prisskillnaden till ett GPS-försett instrument är inte så stor. Om det sitter i pengar brukar det gå att hitta begagnade instrument med bra prestanda också.

Skytraxx 2.1 FANET+ - Recommended - Shop - Flybubble Paragliding
Ett avancerat instrument med FLARM som gör att du kan skicka positionsdata till andra piloter.
Bild: Flybubble.com.