Värmland har ett antal fina ställen för friflygning. Vissa används ofta och andra är väldigt sällan besökta. Här beskrivs fyra flygställen som besöks ganska regelbundet. Det pågår ingen organiserad vinschverksamhet i Värmland så om man vill flyga skärm utan ett berg är det paramotor som gäller. Stora delar av Värmland består enbart av skog och är ganska glest befolkat. Om man ger sig iväg på distansflygning bör man följaktligen vara beredd på en mycket lång promenad i ödemarken.

Tossebergsklätten

Väststarten på Tossebergsklätten med rampen till höger i bild.
Foto: Pontus Egnell

Tossebergsklätten ligger längs med E45 mellan Sunne och Torsby. Det är förmodligen det mest frekventa flygstället i Värmland. Det bjuder ofta på fint hang i relativt lugn luft och triggar även termiken väldigt pålitligt på termiska dagar. Det är ca 220 höjdmeter mellan start och landning. Det går att köra bil hela vägen upp på berget och på toppen finns bland annat ett kafé och ett utkikstorn. Om kaféet är öppet kan det uppskattas att man parkerar längre ner på berget, speciellt om man ska flyga länge. Då tar man inte upp parkeringsplatser vid kaféet i onödan. På Tossebergsklätten finns en vindmätare installerad som är kopplad till Holfuy.

På fin höjd över berget. En skärm ligger klar för start på kaféstarten.
Foto: Pontus Egnell

Den ena starten är precis vid kaféet. Den är ganska trång och ger inte mycket utrymme för misstag. God skärmkontroll erfordras alltså om man ska starta här. Den andra starten ligger en bit västerut på berget och har en betydligt större yta för att krångla med skärmen. Här kan man till och med topplanda vid gynnsamma förhållanden om man duktig. Denna startplats är nyligen fixad med jämnare underlag, en ramp att lägga upp skärmen på och en flaggstång för vindindikering. Det finns även en gammal ramp för hängglidare men den har nu tvivelaktig hållfasthet. Är det lagom vind och inte termiskt så är Tosseberg lämpligt även för nybörjare (med bergsbehörighet).

Väststarten från luften.
Foto: Pontus Egnell

Landa gör man på något av fälten söder om berget. Det kan tyckas vara långt till landningen i motvinden men det finns diverse ställen att landa på ifall man inte skulle nå fram. Även gamla trötta A-skärmar brukar dock nå landningen med god marginal.

På en termisk dag kan det bli mycket stark vind på starten pga en kombination av huvudvinden, termik och venturi. Alltså mycket mer vind än vad väderprognosen säger. Då gäller det att starta tidigt på dagen innan termiken sätter igång annars kan man bli ståendes på marken. Är det startbart brukar det inte vara några problem att penetrera i vinden, men givetvis måste man vara uppmärksam på ifall vinden ökar. Det kan ofta bli fint hang på kvällen även om prognosen visar svag vind. Speciellt om solen har värmt skogen nedanför hela dagen.

Tosseberg är en bra trigger för termiken och fungerar därför bra att flyga distans från om man har koll på luftrummen. Anders Gustafsson har platsrekordet på nästan 160 km när han flög till Falun år 2018.

Hösås

Landningen i Hösås.
Foto: Pontus Egnell

Hösås ligger någon kilometer nordväst om Nysäter i Värmland. Det är en ganska liten kulle, inte ens 100 meters höjdskillnad mellan start och landning. På grund av de stora fälten framför berget och den skarpa bergskanten kan det bli extremt termiskt och även ganska turbulent på låg höjd. Innan man hittar termiken och får bra höjd kan det vara lite svettigt med turbulensen strax över grantopparna. Är det inte termiskt så fungerar det fint att hanga på berget och det blir inte speciellt turbulent. Eftersom hanget är ganska litet blir det snabbt trångt om man är flera i luften samtidigt.

Starten är vid utkiksplatsen som man når efter en kort promenad på en stig genom skogen. Den har gott om utrymme och förhållandevis bra underlag. Framför starten börjar träden växa sig höga så man måste ha lite hangvind om man inte vill flyga slalom mellan träden på väg mot landningen. Undertecknad har dock testat slalomflygningen och vet att det fungerar också. Eftersom starten ligger lite bakom resten av bergskanten bör man vara medveten om riktningen på huvudvinden så att man inte startar i en lärotor.

Start i Hösås.
Foto: Pontus Egnell

Landningen är enkel och sker på något av alla de stora fälten söder om berget. Det finns några hinder i form av högspänningsledning, boskap och träd men de är enkla att undvika. Man kör förbi landningen på vägen till starten och då kan man stanna till och identifiera alla aktuella hinder. Var noga med att kontrollera ifall det är grödor planterade som kan ta skada av att man trampar på dem. I så fall får man landa på någon av grusvägarna istället.

Potentialen för att flyga distans från Hösås vid sydvind är i det närmaste oändlig eftersom det är väldigt mycket fri luft norrut.

Åstebyhöjden

Hänförande utsikt över de djupa skogarna i Värmland.
Foto: Pontus Egnell

Starten vid Åstebyhöjden ligger på nordöstra änden av Hovfjället vid en utkiksplats. Man når den via en promenad genom skogen där undertecknad ofta går vilse. Berget är så stort att man kan vara många piloter som hangar samtidigt utan att det blir trångt.

Startplatsen är tillräckligt stor för att lägga ut en skärm men fordrar någorlunda god skärmkontroll speciellt när det är stark vind.

Starten på Åstebyhöjden
Foto: Pontus Egnell

Landningen sker på lämpligt fält vid vägen vid sjön. Från starten ser den ut att vara väldigt långt bort men man når den normalt med god marginal, om man lämnar berget innan man kommer för lågt, eftersom det sluttar utför hela vägen till landningen. Det finns lite kalhyggen på vägen dit att landa på ifall man tvivlar på sin skärm. Det blir en ganska lång promenad från landningen till starten ifall man inte har någon som hämtar med bil. Är man ensam är det alltså inte ett speciellt effektivt ställe att samla flygtid på om det inte är tillräckligt med vind eller termik för att hålla sig uppe.

Potentialen för distansflyg är mycket god: Det är fri luft i vindriktningen ända till västkusten. Första blåsan bör dock vara tillförlitlig om man ska vara säker på att nå första bra landningsplatsen bakom berget. Sedan har man många mil med värmländsk ödemark framför sig och förhoppningsvis under sig.

Branäs

Tandemstart i Branäs.
Foto: Fredrik Gustafsson

Branäsberget erbjuder flyg från ett riktigt berg, över 400 meter höjdskillnad. Det går bilväg upp till toppen och på vintern kan man åka skidlift upp. En fantastisk sak med Branäs vintertid är att man som skärmflygare får åka gondolliften gratis. Att skärmflygarna välsignar Branäs med sin närvaro anses alltså vara betalning nog. Här har andra skidanläggningar mycket att lära!

På sommarhalvåret är det ofta bra termik över berget trots att sluttningen vetter österut. Är det inte termiskt så är berget tillräckligt stort för att hålla sig uppe på hangeffekten. Man kan alltså få långa flyg även på vintern här.

Man startar normalt bredvid gondolliften ut mot den brantaste biten på skidbacken. Även om det är fullt med skidåkare så finns det plats för många flygare att lägga ut sina skärmar samtidigt utan att vara i vägen för skidåkarna. Den fina starten med stora utrymmen gör att även nybörjare kan känna sig bekväma när de startar här.

Skärmar redo för start.
Foto: Fredrik Gustafsson

Den officiella landningen är vid campingen nedanför berget på en yta som är ungefär lika stor som en fotbollsplan. Om man tycker att det är för litet så finns det många andra större fält att landa på lite längre bort.

Branäsberget ligger precis i utkanten av TMA för den nya flygplatsen i Sälen. Det är emellertid inte speciellt begränsande för skärmflygningen eftersom flygplatsen ofta är stängd och taket på G-luften ligger nästan 1000 meter över starten.

Även i Branäs flygs det distans emellanåt. Följer man vindriktningen västerut kommer man ganska snart till Norge och sedan får man svänga norrut för att komma runt TMA för Gardermoen.

Full fart mot nytt flygäventyr!
Foto: Fredrik Gustafsson