Med studentlicensen börjar skärmflygäventyret på allvar! Eller? För många känns det svårt att veta vad man ska göra när det inte längre finns någon instruktör som styr. Du förväntas plötsligt ta eget ansvar och träna på allt det där som gicks igenom på kursen. Hur går du vidare? Var hittar du hjälp?

Naturligtvis är det absolut viktigaste att du har utrustning! Det förekommer ibland att klubbar har låneutrustning, men med egen skärm och sele blir allt mycket lättare! Hur ska tänka när du skaffar din första skärm kan du läsa om i den här artikeln! Din skärmflygskola kan hjälpa dig med vad du behöver och vad som är lämpligt som första skärm. Det finns många åsikter i frågan men att börja med en A-skärm i rätt storlek är aldrig fel. En sele ska ha bra ryggskydd, för det är lätt att snubbla och landa på rumpan. Du ska alltid ha en godkänd hjälm, bra handskar och stadiga kängor.

Studentlicensen innebär att du har rätt att balansera skärmen och backglida på egen hand. Det är ju i korta drag exakt vad du behöver ägna dig åt! Under din kurs har du fått lära dig det du behöver för att komma vidare men du är inte på något sätt färdig. Du behöver öva på att dra upp skärmen i varierande vind och få bra grepp om både framåt- och bakåtstart. Du behöver också befästa rutiner som att koppla in dig i selen, reda ut linor och liknande så du blir säker. Vi pratar många timmar på ett lämpligt fält nära dig…

Det är bra att vara fler!

En hel del kan man träna helt på egen hand men med sällskap blir det oftast både lättare, säkrare och roligare! Förhoppningsvis har du en aktiv skärmflygklubb nära dig och då kan du följa med på deras aktiviteter. De flesta klubbar har någon form av anslagstavla, chattrum eller facebooksida där de informerar om vad som ska hända. Kontakta klubben och ställ massor av frågor! Om du har långt till närmaste klubb kan det ändå vara värt att åka en bit då och då för att vara med på klubbarnas aktiviteter. Du lär dig mycket genom att se hur andra gör!

Per kämpar med skärmen

Vad behöver du träna?

Ju oftare du är ute desto bättre och det är klart läge att prioritera skärmlek en god tid framöver! En timme efter jobbet eller varför inte ett lunchpass? Lär dig bedöma väder och vind, för du behöver vara ute i alla möjliga vindstyrkor. Undvik dagar där byarna är alltför starka! En lämplig vind kan vara mellan 0-5 m/s i början. Saker att träna på:

Det finns många saker att öva och ju oftare du övar dem desto bättre blir du förstås. Tänk på att inte fastna i att alltid balansera vänd mot skärmen utan variera övningarna! Groundhandling challenge har massor av tips och utmaningar och om du söker runt på youtube finns det mängder av guldkorn!

Du behöver också ha en lämplig plats att hålla till på. Ett fält eller en kulle utan stora träd och hus som kan göra luften turbulent är nödvändigt. Fältet behöver vara ganska stort och fritt från hinder som du kan snubbla på eller dragga in i. Säkerheten är viktigt så känner du dig osäker är det nog bättre att avstå och hitta ett annat fält. Klubbarna kan oftast ge råd!

En sak att tänka på är att inte gå för fort fram, speciellt när du börjar backglida. Trots att flygen varken är långa eller särskilt högt över marken kan man slå sig ordentligt ifall det vill sig illa. Därför är sällskap i form av mer erfarna piloter alltid att rekommendera och de kan bidra med tips som gör att du lär dig fortare och blir en säker pilot!

Csaba gör en bakåtstart

Fortsättningskurser?

Berg-, paramotor-, hang- eller vinschbehörighet ger ju möjligheter att logga betydligt mer flygtid än vid backglidning. Har du inte fått någon av dessa behörigheter är det absolut nästa sak att sikta på! För de flesta kommer sedan målet att bli P1 eller PM2 vilket ger dig en större frihet att välja var och när du ska flyga. Ha dock inte för bråttom framåt utan ta en sak i taget och låt lärdomen sjunka in och befästas, för behörigheten i sig innebär inte att du är färdigutbildad.

Fortsättningskurserna förutsätter att du på egen hand tränat upp grundläggande färdigheter och har koll på grejerna. Före hangkursen bör du ha tränat på marken i litet starkare vind och det är ofta svårt för en nybörjare att veta var gränsen går. Träna med mer erfarna piloter! Vinschkursen genomförs i svaga vindar och då måste du vara säker på framåtstart. Bergskursen kan innebära både bakåt- och framåtstart i varierande vind så då behöver du kunna båda startsätten! Vill du lära dig Paramotor är det superviktigt att du lärt dig markhantering. Många går en vinschkurs innan paramotorkursen. Ta kontakt med en skärmflygskola när du bestämt vad du vill gå för kurs!

Start från Åreskutan

Åk på resa!

Så snart du fått hyfsad kontroll på skärmen och balanserat och backglidit tills du känner dig trygg, kan det vara dags att vidga sin flyghorisont. I Sverige finns det många platser att flyga på som passar för studenter men du är begränsad av vilka behörigheter du har och du måste alltid ha sällskap av erfaren pilot. Du lär dig bedöma väder, start och landningar och får också förhoppningsvis se hur andra piloter gör. Ta för vana att fråga de lokala piloterna vad du behöver tänka på.

Den första utlandsresan är spännande och är ett fantastiskt sätt att utvecklas som pilot! Utbudet på resor är stort, och flera av arrangörerna erbjuder flygmöjligheter även för dig som är student. På vissa resor kan du ta ytterligare behörigheter, såsom hang eller berg. Inför en resa är det bra att kontrollera att man har försäkringsnivå Standard eller helst Plus om resan går utanför Norden. Det finns också kompletterande försäkringar att köpa som gäller för t.ex en vecka. Prata med researrangören om vad som gäller!

Facebookgruppen Skärmflygresor är en annonsplats du kan kika igenom men titta också på skärmflygskolornas hemsidor där resorna beskrivs.

Algodonales i södra Spanien

Sen då?

När du har skaffat någon eller några behörigheter, kanske gått din P1:a och flugit på flera ställen så ska du absolut inte sluta öva på grundläggande färdigheter! Tag varje tillfälle att balansera, och lär dig att bli ännu bättre på att hantera din skärm! Ju säkrare du är på skärmkontroll desto säkrare är du på starten vid nästa flygtillfälle och den som övar mest får också flyga mest.

Att utmana sig själv litet lagom är också viktigt. Det finns alltid något att lära sig, och det är ju en av de viktigaste aspekterna av sporten: man är aldrig ”färdig”. Att delta i enkla tävlingar kan vara utvecklande. I Sverige finns ett antal Poängplockarcuper man kan vara med i oavsett pilotnivå.

En säkerhetskurs (SIV) är en absolut rekommendation så snart det går! Att lära dig hur skärmen beter sig vid extrema situationer och hur du hanterar det är ovärderligt när du börjar flyga termik! Säkerhetskurser arrangeras regelbundet av skärmflygskolor i Sverige och i flera andra länder.

Säkerhetskurs över Annecy-sjön, Frankrike. Flygen filmas för senare genomgång. Räddningsbåten redo!