Inför årets tävlingen 2019 var väderprognosen riktigt usel. Trots detta dök ändå 14 flygsugna piloter upp redo för Kittelfjäll. 

Redan på måndag kväll, några dagar innan tävlingsstart kom jag och Åke Larsson-Snygg från Dalmåsarna upp. Redan då såg det flygbart ut på fjällen runt Kittelfjällsdalen.

Text och foto: Emanuel Brodin

Tomas Östman och Stefan Fagerholm från Stockholm, anlände nästan samtidigt, och de var lika flygsugna som vi. Sagt och gjort, vi slängde upp säckarna på 6-hjulingen och så drog vi upp till starten direkt. Vinden låg på från nordväst och vi fick mycket riktigt ett litet, men grymt vackert kvällsflyg på baksidan av Kittelfjället i solnedgången vid 23-tiden. Sådärja, skön start!

Kvällsflygning på västsidan av Kittelfjäll

På tisdag förmiddag drog vi i lugn och ro upp till flygarpasset, denna gång på mer västlig vind. Det drog fint uppefter berget och blåtermik verkade det bli, för inga cumulus syntes till. Det var inga problem för någon att hitta stig och börja kurva sig uppåt. Ingen jättehög molnbas, på 1800 möh, men tillräckligt för att drifta iväg österut. Förbi Grönfjäll, bort mot byn Dikanäs där jag hamnade lågt men fick en konstig svag blåsa som inte gick att kurva i men på något sätt ändå tog mig uppåt i det som nu var blåtermik. Det visade sig vara något slags konvergensområde som var svårkurvat, med rätt små, men många lyftområden. Jag försökte flyga runt i stiget och på något sätt gick det att ta sig över hyggen och myrar hela vägen till Storuman och pizzerian som  ligger där. Det blev ett flyg på 80 km som tog drygt 4 timmar och jag var nöjd med detta härliga flyg. Mats Danielsson lyckades flyga över 100 km den dagen. Stefan Rolèn fick det längsta flyget de där första dagarna på över 150 km, vilket blev nytt platsrekord för Kittelfjäll.

Fältet i Gunnarn, med banläggarna som diskuterar.

Tävlingsstart 

Ajdå. Nu kom det in en stark västlig vind som inte var flygbar. Rätt snart så beslöt vi att blåsa av dagen och istället prova på fiskelyckan och annat smått och gott man kan ägna sig åt i trakten.

Vinden hängde i även under fredagen så då beslöt tävlingsledningen att ändå göra ett försök på vinchfältet i Gunnarn, utanför Storuman. Alla piloter packade in sig i bilarna och åkte dit. Till en början såg det lovande ut, men efter några vinchdrag och testflyg så beslöt vi ändå att cancellera dagen. För stark vind, ingen tävling.

Istället blev det mer fiske, vandring, en tur till Norge och diverse fria aktiviteter.  Tävlingsledningen hann på kvällen bjuda på den traditionsenliga middagen; öring och regnbåge med potatis, kantarellsås. Glass och hjortronsylt till efterrätt. Grymt gott!

På helgen lugnade vinden ner sig och ett heat på sydlig vind planerades. 

Morgonbriefing med Hans Gustavsson

Banan lades över fjället mot Grönfjäll och vidare över fjället förbi Matsdal. Banan var 34 km lång och när starten gick så var det rätt svagt, så vi satt på fjället som ett gäng jätte-fjärilar (måste ha sett ut så från dalen). En del utan tålamod, däribland jag , provade lyckan, men då det var marginellt så lyckades inte alla hitta mer stig än sjunk. Jag bombade givetvis och finns det något jobbigare än att stå på backen och se när andra kurvar…?

Kittelfjäll by i bakgrunden med Hans Gustavsson på väg mot molnbas.

Jag blev hämtad av oersättlige Erik, hängflygpilot från Norrsken HSFK, som körde upp mig och några till med 6-hjulingen. På´t igen! Slutligen lyckades jag hitta en bra kurvbar blåsa på lågan och tog mig uppåt. Bort mot Grönfjäll ser jag en skock skärmar på väg mot vändpunkten i Matsdal, och tänkte att jag låg så långt efter att jag lika gärna kunde ta det lugnt. Jag harvade på en stund med några andra piloter och tog mig över mot Grönfjäll. Jag kom in rätt lågt och märkte att det blåste en del dalvind i nästa dalgång. Där blåste jag fast och tog mig bara framåt en bit men fick slutligen landa bredvid en bäck. Så det blev en timmes fin fjällvandring på en stig längs bäcken nerför till Grönfjällbyn.

Ledarklungan låg redan långt förbi Grönfjällstoppen och hade tagit sig längs fjällkedjan och tog vändpunkten i Matsdal. Ett spännande race, med olika vägval i detta skede och framåt. Den som visade sig gjort det bästa vägvalet var Olov Nydahl från Ö-vik som flög tillbaka mot Grönfjäll för att sedan ta den vägen mot Dikanäs. Han flög längst på banan idag, inkasserade nästan 1000 poäng, en glittrande pokal, och segrare av hela SC Kittelfjäll 2019. Samtliga tävlande fick fina priser och vände hemåt nöjda med helgen och redan sugna på nästa år! 

Vinnarna fr vänster, Hardy Hall, Olov Nydahl, Stefan Rolén

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here