Falköpingstrakten är ju mest känd för oss skärmflygare genom Ålleberg, där många har flugit på de termiska hangen på ost och västsidan. Nu har Ålle ett perfekt komplement, nämligen en vinsch som gör att det går att flyga även när vinden inte är perfekt för hanget.

Vinschen igång med fokuserad förare. Foto: Fredrik Gustafsson

Fem vinschteam kommer att turas om att sköta ruljansen på Falköpings Flygplats. Planerna är att köra varje helg från början av april fram till mitten av oktober men om vädret ser lovande ut för XC under veckodagarna och det går att få ihop ett team kommer det naturligtvis vara verksamhet. Alla event läggs ut på Facebook i gruppen Skärmflygvinsch Skaraborg, och det har även skapats en Telegram-grupp för de som vill hålla sig uppdaterade. Tanken är att det annonseras några dagar innan, men håll utkik på prognosen och bedöm möjligheterna på egen hand också!

Under ett par år har flygklubben uppvaktats och konceptet har blivit testat ordentligt. Det har redan flugits ett antal +100km distanser och fina trianglar. Om man tycker Ålleberg har bra XC-potential så är flygplatsen dubbelt så bra! Framförallt vid kalla luftmassor från norr, dessutom fritt från luftrum i cirka 200km. Vid sydlig vind får man vara uppmärksam på Skövde TIA/TIZ (krav på anmälan och flygradio)

Vindriktningar

Fältet vid nordlig vind.
Fältet vid sydlig vind.

Vinschriktningen är parallell med asfaltbanan på Falköpings Flygplats. Det betyder att perfekta vindriktningar för bra releasehöjder (+600m AGL) är antingen S-SV eller N-NO. Det kompletterar ju faktiskt på ett utmärkt sätt Ålleberg som fungerar på antingen V-NV eller O-NO. Vinsch går ju också bra när det är väldigt litet vind och det blir tillräckligt med höjd för att hitta blåsor att ta sig vidare med.

Det finns även andra stråk som kan användas i trakten, och beroende på vindstyrka och riktning kan det bli vinschning på andra ställen runt omkring Falbygden.

Priser

På väg uppåt.
Foto: Bengt Pettersson

Varje vinschdrag kostar en slant och i listan nedan kan du se hur mycket. Orsaken till att första draget kostar mer är att det täcker uppstartskostnader för verksamheten. Du betalar efteråt med Swish.

-Första vinschdrag för säsongen: 300:-

-Efterkommande drag med singelskärm: 100:-

-Tandem: 200:-

-”Prova på” tandem: 300:-

Briefing och annan info

Skärmar kollas inför flyg.
Foto: Bengt Pettersson

Eftersom det är annan flygverksamhet på plats är det superviktigt att alla är med på vad som gäller. Varje vinschdag kommer det finnas en utsedd startledare som kan ge den information som behövs. 2m-radio är obligatoriskt, inställd på frekvensen 147.200. Har du tänkt dig att flyga långt och passera luftrum behöver du ju också flygradio. För alla andra sköter startledare och vinschförare kontakten med övriga flygfarkoster och förmedlar om det behövs. Har du egen flygradio får du gärna ha med den, men kom ihåg att du behöver utbildning för att sända med den.

Bengt med elvinsch.
Foto: Edward Eckerlid

Det kommer naturligtvis att bedrivas utbildning på fältet och är du intresserad att kanske ta vinschbehörighet eller uppgradera till P1 tar du kontakt med någon av instruktörerna som driver fältet!

Till Falköping kan man enkelt ta sig med tåg från både Göteborg och Stockholm. Flygplatsen ligger strax utanför staden, cirka 30 min promenad från centralstationen. Buss 302 mot Tidaholm går förbi, gå av vid hållplats Fredsgatan eller Agnestad.

Det finns otaliga ställen att övernatta på, både på camping och B&B. På både Mösseberg och Ålleberg finns det camping och stugor.

Varmt välkomna till Ålleberg!