I början av augusti hölls VM i Krushevo i norra Makedonien. 48 nationer var representerade med totalt 150 piloter.  Det blev hela 10 tasks och nästan 1000 km flugna och tävlingen var en fullträff när det gäller mängd flygning, organisation och pilotnivå.

Landslaget i form av Johanna Hamne, Nisse Carlsson och Patrik Nietlisbach uppdaterade varje dag på Facebook och här följer en sammanfattning av tävlingen.

Text: Landslaget

Träningsdagen

Idag var det träningsdag där organisationen gjorde en bana på 62,5 km där vi fick flyga zickzack över dalen. Alla svenskar kom i mål, Nisse valde att inte ta först turnpoint för att spara på krafterna tills tävlingen. En fin dag och bra uppvärmning inför imorgon. (Patrik)

Task 1

Idag fick vi flyga 81 km triangel! Bäst flög Patrik… tills marken kom i vägen. Nisse och Johanna kom i mål, men var dock ganska långsamma (särskilt den sistnämnda).
Annars blev det lite action idag med en mid-air vilket resulterade i ett nödskärmskast för en av piloterna. Men som tur var blev ingen skadad. (Johanna)

Task 2
Idag var det min dag. Fick en kanonstart på runt 3500 meters höjd och hängde med ledar-gaggeln till sista blåsan där jag backade av lite för att vara säker på att nå mål. Fyra minuter efter första pilot gav en 45:e plats.
Patrik bombade tyvärr efter att hamnat för lågt över ett stort sjunkområde med bara skog och få landningsbara fält. Johanna landade strax före mål där den makedonska marken återigen kom i vägen.

VM är inte bara tävling, det ger också möjlighet att umgås med nya och gamla vänner med samma passion för skärmflygning.
I kväll hade vi en superkul Nordic-middag med övriga deltagare från norden. (Nisse)

Task 3

Det blev en spektakulär dag med blixtar från åskmolnen över bergen, medan vi lekte ute i dalen. 83.6 km task, med ett tungt ben upp mot mål. Det var mycket sjunk precis innan mål, vilket ställde till det för många.

Nisse speedade så hårt i täten att selen gick sönder men samtliga svenskar kom i mål idag. (Johanna)

Task 4

Skojig dag, men nu börjar det bli längre banor och lite svårare. Dagens uppgift var 112 km lång och vi flög både i bergen och ute på platten. Det tog cirka tre timmar för vinnaren att komma i mål. Alla svenskar kom i mål idag igen. (Patrik)

Task 5

Dagens task var 99 km och gick kors och tvärs över dalen.
Vi hade en ganska stor exit-cylinder till start, som gav möjlighet att ligga ganska långt ut på platten. Första TP var norrut med rak motvind. Tungt som skammen och piloter överallt. Sedan tillbaka över stan för att tagga en gigantisk cylinder kring V05. Cylindrarna kring denna TP var så stora att de gav möjlighet att justera dem lite grann, trots att toleransen är på 0.1%. Sedan över dalen igen till samma TP med en 60 km cylinder, där jag och några andra beslöt oss för att välja en annan väg. Detta gav oss tydligen tio sekunder i rampljuset då vi tillfälligt ledde tävlingen ett litet tag!
Sedan flög vi tillbaka över till ridgen igen, fortfarande mot samma TP , men nu med en 43 km cylinder, för att sedan sticka mot den stora fabriken. Från fabriken speedade vi mot södra sidan av Bitola där vi hade en punkt uppe bland bergen innan man puttrade i mål. Samtliga svenskar samlade i mål! (Johanna)

Task 6

Idag sattes en 130 km lång monstertask som med den ostliga vinden i prognosen  var tänkt som en ridge run tur och retur till grekiska gränsen följt av ett motvindsben mot mål. Den äventyrlige piloten kunde välja plattlandet som normalt har bättre fart i blåsorna.

Vädret hade uppenbarligen inte läst prognosen för istället fick vi 20-25km/h sydlig vind vid Bitola. Sydvind drar med sig havsluft från grekiska kusten som dämpar den termiska aktiviteten så inte nog med att vi fick motvind, det blev dessutom dålig fart i blåsorna.

Jag tog mig längst idag och bombade strax söder om Bitola. Marken kom ivägen för både Patrik och Johanna på norra sidan. (Nisse)

Task 7

Dagens uppgift var 98,2 km. Vi flög norrut för att sedan flyga efter bergen på östra sidan av dalen. Sen korsade vi dalen till västra sidan, sen till målet mitt i dalen. Det blev en snabb dag och jag och Johanna kom i mål medan Nisse landade lite kort. Jag är mest nöjd över min low save från 68 meter efter första punkten. Själv tyckte jag nog att detta var den skojigaste dagen eftersom förhållanden var så bra. Imorgon är det vilodag. (Patrik)

Task 8

Vi fick oss en 65 km task idag, trots att vädret inte såg helt fantastiskt ut. Blåsigt på start, låg molnbas och kallt som skammen. Trots detta fick vi oss ett race, och jag och Nisse kom i mål på klart respektabel tid!
Vi började med att hänga på den främre ridgen innan starten gick, vilket innebar att försöka att få något som liknande starthöjd. Gruppen blev snart uppdelad mellan platten och bergen, men gruppen i bergen övergav sin plan ganska snabbt, då platten fungerade… något mindre dåligt.
Det här var en dag som det verkade funka bättre att ta lite våghalsiga beslut och lämna gruppen för att hitta sina egna blåsor.
Hur som helst, idag gjorde jag mitt bästa resultat hittills i en Cat 1 – 16e plats i mål! (Johanna)

Task 9

Idag tyckte jag att det var stökigt i luften. Bergskammen vi startade på låg garanterat i lä. Nisse och jag nådde mål på bra resultat men Johanna bombade tyvärr. Bara en dag kvar och det ser ut som vi får tio av tio möjliga tävlingsdagar. Igår hade vi nog bästa lagresultatet med en sjunde plats! Många duktiga nationer hamnade bakom oss och Johanna tog en 14e plats på en VM-dag. (Patrik)

Task 10

Sista tasken var ingen succé för laget utan bara jag  tog mig i mål i mitten av fältet. Dagen var bitvis ganska turbulent och det var KALLT att ligga i molnbas på nästan 3000 meter och vänta på starten.
På kvällen arrangerades ett informellt pilot party. (Nisse)

Så här kan en vanlig tävlingsdag se ut för en landslagsledare/pilots under ett välorganiserat VM/EM:


06:45 Upp och hoppa

Hygienbestyr och genomgång av utrustningen införför dagen.

08:00 Frukost

Men först den långa promenaden uppför backen till HQ/Hotel Montana Palace.

08:30 Team leader briefing
Här går man igenom och röstar för eventuella ändringar i regelverket inför tävlingen. Bland annat om vilodagen skall flyttas till dag åtta istället för den vanliga dag sju beroende på väder och hur trötta piloterna är. De mindre trevliga bitarna är att gå igenom regelbrott och eventuella varningar/bestraffningar genom poängavdrag.

09:45 Bussen går

Transport till startplatsen med följande förberedelser av utrustning.

11:00 Briefing

Dagens väder och task presenteras. Meet director går igenom nya nödvändiga punkter för tävlingen, eventuella varningar/bestraffningar och annat som har med tävlingen att göra.

12:00 Startfönstret öppnar

13:15 Starten går
Piloterna har nu eftermiddagen på sig att försöka ta sig i mål.

18:30 Retrieve tillbaka till HQ

20:30 Återställning av mat- och vätskebalansen

21:00 Skribenten är tillbaka på rummet

Jag är jättetrött och vill egentligen bara sova men vad gör man inte för att få fem sekunder av berömmelse på Facebook;)

Det är ett en och en halvtids-jobb att tävla på elitnivå och redan efter en knapp veckas tävlande är man mör i både kropp och sinne!

Vann gjorde Joachim Oberhauser från Italien och bäste svensk blev jag själv på 69e plats. Damklassen vanns av fransyskan Meryl Delferriere och Johanna hamnade på tolfte plats. Bästa nation delades mellan Frankrike och Italien med Sverige på 30e plats. (Nisse)