Det har varit lite problematiskt när det gällt att organisera de svenska tävlingspiloterna då tävlingskommitténs verksamhet i princip har legat nere under en tid. Men nu verkar TK-verksamheten vara på väg att komma igång igen sedan Bengt Pettersson och Patrik Nietlisbach tagit på sig ansvaret att få fart på tävlingsverksamheten igen.
Text och bild: Lars M Falkenström
Just nu jobbas det på flera fronter med att komma ikapp släpande ärenden, få igång Sverige Cup, bilda laguppställning, arbetsgrupper och få in arbetsvilliga för att genomföra TK’s verksamhet och utveckla den. Det ryktas även om att rekordnoteringar och regeländringar kommer att uppdateras vilket bådar gott för framtiden.
Tre Sverige Cup 2020?
Med Bengt Pettersson i spetsen kan det kanske bli tre Sverige Cup-tävlingar nästa år. Bland annat kommer en Sverige Cup att samköras med NO i Hvittingsfoss mellan 22-24 maj 2020. Mer info hittar man på http://hlsk.no/arrangement/hvittingfoss-open-norgescup-2020/
Norrsken HSFK kör ännu en SC i Kittelfjäll, 25-28 juni 2020 som man kan läsa mer om på deras hemsida på Facebook. Dessutom arbetas det med att försöka få till ytterligare en till SC på hemmaplan i början av augusti. Förhoppningsvis kan nya TK ge besked om det redan i januari.
Den svenska rankinglistan lyfter fram Håkan Lindqvist från Fenix som Sveriges bästa pilot under 2019 och han vann ju även SM under nordiska mästerskapet i spanska Agèr. Håkan har hängt med länge i tävlingssammanhang och har ofta en mycket hög lägstanivå. Stort grattis till Håkan!
Svensk XC-ranking
1. Håkan Lindqvist 134,4 poäng
2. Nils-Åke Carlsson 129,3 poäng
3. Patrik Nietlisbach 122,8 poäng
4. Dan Girdea 122,4 poäng
5. Tor Jansson 108,8 poäng
6. Johanna Hamne 107,2 poäng
7. Love Lundgren 103,2 poäng
8. Magnus Eriksson 92,7 poäng
9. Victor Bergelin 71,9 poäng
10. Johanna Lönngren 64,5 poäng H
Bild ovan:
Håkan Lindqvist berättar om sin SM-seger på Fenix årsmöte. Som den ödmjuke pilot han är konstaterade han att den enda anledningen till att han vann berodde på att han bara haft lite mer tur än de andra piloterna. Vi som flugit med Håkan vet att han är en pimpare av rang, vilket ofta är en lönsam taktik för att hålla sig högt i resultatlistorna.