Oavsett om du är helt ny eller har flugit några år så behöver du träna markhantering (balansering) och backglidning! Men för att det skall vara säkert behöver förhållandena vara inom rimliga gränser. Starka vindar ökar riskerna, men hur starkt och byigt kan det vara egentligen? Räcker det med den lilla parken i stan? Här kommer litet tips om hur du kan förbereda dig, vad som krävs av ett fält för att det ska vara passande och litet tankar om hur du kan tolka prognoser och analysera verkligheten innan du drar upp skärmen!

Varför markhantera?

Balansering på Ålleberg vid oststarten. Foto: Fredrik Gustafsson

Om du är helt ny förstår du nog att det är viktigt att lära sig skärmkontroll. Det är oftast den första praktiska övningen på grundkursen och för många är det den mest frustrerande delen nämligen att skärmen tycks ha helt egna idéer om hur den ska flyga! Men det räcker inte långt att bara nätt och jämnt klara av att få upp vingen och börja springa.

Det huvudsakliga syftet med markhanteringen är att bli säker på starter och att klara av varierande förhållanden på startplatserna. Du lär dig dessutom att kontrollera skärmens rörelser vilket du har stor nytta av under höjdflyg. Aktiv flygning börjar med fötterna på jorden.

Oavsett hur länge du flugit finns det saker att träna på! Markhantering är inget man bara gör under grundkursen och några veckor efter, utan det finns ständigt med som en del av skärmflygandet.

Lämpliga platser

Stort och fint med öppet vatten framför. Några buskar och träd att se upp med dock. Foto: Björn Kvist

Om du tillhör en klubb så har de säkert rekommendationer på lämpliga platser, både för balansering och backglidning. Häng med, om klubben ordnar aktiviteter, för det är bra att vara fler och du kan lära dig massor genom att titta på andra.

Behöver du leta rätt på ett eget balanseringsfält så måste du hitta en yta som är stor. Riktigt stor. Det bästa är om det är helt öppet mot vinden så förhållandena blir så laminära som möjligt. En badstrand kan vara perfekt! Enstaka träd i vägen brukar inte ge så mycket turbulens i svaga vindar men börjar det bli en mindre skog eller hus framför så kommer det bli mycket svårare att balansera.

Balansering på Gärdet. Stort och fint fält, men man får se upp litet eftersom det finns många flanörer här.
Foto: Per Hjertén

Den plats du valt behöver också vara jämn och fri från hinder. Det finns alla möjliga chanser att vricka foten ifall det är fullt av ojämnheter och är det litet starkare vind ökar risken för draggning vilket kan leda till skador. Människor är också att betrakta som hinder. Ofta behöver man som ny röra sig över ganska stora ytor när man balanserar och att trampa i någons picknick brukar betraktas som störande.

Backglidningsbackar kan det finnas i din närhet, men jag tycker du ska närma dig backglidning med försiktighet om du är nybliven student. Hittar du ett nytt ställe så ta med någon erfaren pilot först och diskutera risker. Många backar är kantade av träd, belysningsstolpar och annat som gör att det kan uppstå problem. Har du inget uppenbart bra ställe föreslår jag att du väntar med backglidning, eller tar en tur till välkända ställen där andra piloter flyger.

Backglidning på Granholmstoppen i Stockholm. Fritt från hinder med stora fält framför. Perfekt! Foto: Björn Kvist

Prognosen

Windys prognos för Uttran söder om Stockholm. Söndagen ser skaplig ut. Vindriktningen är rätt, men fram emot lunch ser byvinden ut att vara ganska stark.

Vad är en lämplig prognos då? Ja, ju mer nybörjare du är du är desto mindre vind! Du kan öva framåtstart i nollvind, och 2-3 m/s räcker för att öva bakåtstart. Byvinden är ju också viktigt och större skillnad mellan grundvind och byvind än 3-4 m/s kan vara riktigt besvärligt.

Jag brukar börja med att kika på SMHI på nätet och söker rätt på närmaste plats där jag tänkt pyssla med skärmen. Jag brukar titta flera dagar i förväg, men prognoserna kan ändras, så sista prognoskollen gör jag samma morgon som jag ska ut. Windy är också ett superbra verktyg, och en sak jag alltid kollar i Windy är hur det ser ut med höjdvinden. Om det blåser 2-3 m/s på marken men 15 m/s ett par hundra meter upp kan du räkna med att det kan bli stökigt. Att tänka på med Windy är att prognoserna kan vara gjorda ganska många timmar tidigare. SMHI är litet snabbare.

SMHIs prognos för Uttran. Tidig morgon ser fint ut för alla. Framåt lunch är det litet mer utmanande. 4-8 kan vara för mycket om du är helt grön.
  • Prognosen säger 0-2 m/s: Ställ in dig på att öva framåtstarter och backvindsstarter
  • Prognosen säger 2-4 m/s: Rätt lagom om du är ny. Både bakåt och framåt kan funka
  • Prognosen säger 4-6 m/s: Nu är det balansering på riktigt! Mest bakåtstarter
  • Prognosen säger 6 eller mer: Inget för nybörjare

En prognos är en prognos. Verkligheten kan se annorlunda ut och det kan finnas lokala variationer. Är det på gränsen kan du kanske ändå ta dig till fältet/kullen och känna hur förhållandena är. Om inte annat får du litet frisk luft och lär dig hur olika vindar känns.

Markövningar på en badstrand. Foto: Björn Kvist

På plats

När du är framme är det bra att faktiskt inte omedelbart packa upp grejerna. Gå runt en stund och känn hur luften rör sig. Kontrollera platsen och se efter om det finns hinder du inte tänkt på. Försök klura ut var det kan vara turbulent: skogskanter och byggnader kan skapa turbulens. Promenera runt bakom eventuella hinder och känn efter.

Om allt verkar OK är det dags att plocka fram skärmen. Öva på dina rutiner: Hjälm och handskar ska alltid vara på! Var noggrann och red ut linorna ordentligt, och se till att fatta bromsarna på rätt sätt. Blåser det litet mer kan du bygga vägg och kontrollera att linorna är som de ska.

Sedan är det bara att öva på! Det är en god idé att inte bara öva bakåtbalansering om vinden tillåter det. Målet är ju ändå att bli bättre på start, så se till att du tränar vändningar och att stå i rätt riktning med full kontroll! Det finns gott om tips för bra övningar på Groundhandling Challenge!

En novemberdag på Gärdet. Foto: Ulf Bemm