Det är lätt att känna sig litet vilse när studentlicensen är fixad och klar. Vad KAN jag göra? Vad FÅR jag göra? Vad BÖR jag göra? Här är Hypoxia-artiklarna för dig som just kommit igång!

Nyblivne studentens dilemma

Med licensen fixad hamnar du lätt i ett slags vakuum. Det gäller att komma igång och börja jobba mot att bli pilot på riktigt, men hur gör man det? Det ingick ju liksom inte i kursen. Dessutom behöver du grejer; Skärm, sele, nödskärm och annat som är nödvändigt. Vad ska du tänka på när du väljer utrustning?

Öva, öva, öva

Under grundkursen har du fått lära dig tillräckligt för att börja träna själv. Räkna med att det tar litet tid innan du övat upp alla reflexer. Kom ihåg att för att bli en säker pilot behöver man träna mycket både på marken och i luften

Skaffa bra rutiner

När du kommit en bit på väg kan du behöva få dina rutiner på plats. Det är ju också en viktig del av säkerhetstänkandet och utrustningen mår bra av att man är snäll mot den. Vem vill trassla med linor?

Far och flyg!

Med ”the basics” under kontroll vill du ju utöka horisonten. I ett antal artiklar beskrivs flygmöjligheter runt om i landet och de allra flesta är tillgängliga även för nya piloter med rätt behörigheter

Komma vidare

Det är väl egentligen ingen prylsport, men förutom skärm och sele kan ett flyginstrument vara bra att ha. Förutom att du då får mer information om flyget, kan du också delta i olika tävlingar, som t.ex PPC